Ogłoszenie Wójta Gminy Narew o konsultacjach społecznych z mieszkańcami sołectw Koźliki i Gorodczyno w przedmiocie połączenia tych sołectw i utworzenia sołectwa Gorodczyno oraz nadania mu statutu.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
- Przedmiot konsultacji:
- Połączenie sołectw Koźliki i Gorodczyno i utworzenie sołectwa Gorodczyno.
- Nadanie statutu sołectwu Gorodczyno.
- Termin konsultacji: od 16 lutego 2019 r. godzina: 12:00.
III Forma konsultacji:
Zebranie wiejskie.
W przypadku gdy w pierwszym terminie w zebraniu nie będzie uczestniczyć co najmniej 20% uprawnionych mieszkańców, zebranie odbędzie się w drugim terminie w tym samym dniu po upływie 30 minut od godziny zebrania zwołanego w pierwszym terminie.
Konsultacje będą polegały na zapoznaniu się z projektami:
- uchwały w sprawie połączenia sołectw: Koźliki i Gorodczyno i utworzenia sołectwa Gorodczyno,
- statutu sołectwa
i oddaniu głosu popierającego lub przeciwnego na karcie do głosowania na pytania o następującej treści:
1.: „Czy jesteś za połączeniem sołectw: Koźliki i Gorodczyno i utworzeniem sołectwa Gorodczyno?”
2.: „Czy jesteś za nadaniem statutu sołectwu określonego w załączniku do projektu uchwały Rady Gminy Narew?”.
Projekt uchwał będących przedmiotem konsultacji wyłożone zostaną do publicznego wglądu w okresie konsultacji:
- w Urzędzie Gminy Narew, ul. Mickiewicza 101, sekretariat, pokój nr 17,
- u sołtysa sołectwa Gorodczyno,
- zamieszczone na stronie internetowej narew.gmina.pl.
Wójt
Andrzej Pleskowicz
UCHWAŁA NR ...../...../19
RADY GMINY NAREW
z dnia ..... marca 2019 r.
w sprawie nadania Statutu sołectwu Gorodczyno.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, uchwala się, co następuje:
- 1. Po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami nadaje się Statut sołectwu Gorodczyno, stanowiący załącznik do uchwały.
- 2. Tracą moc uchwały:
1) Nr XXVI/172/13 Rady Gminy Narew z dnia 23 stycznia 2013 r. w sprawie nadania Statutu sołectwu Gorodczyno (Dz. Urz. Woj. Podl. poz. 964);
2) Nr XXVI/180/13 Rady Gminy Narew z dnia 23 stycznia 2013 r. w sprawie nadania Statutu sołectwu Koxliki (Dz. Urz. Woj. Podl. poz. 972).
- 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Narew.
- 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy
Aneta Leonowicz
Załącznik do Uchwały Nr ...../...../19
Rady Gminy Narew
z dnia ..... marca 2019 r.
STATUT SOŁECTWA GORODCZYNO
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
- 1. Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- sołectwie – należy przez to rozumieć Sołectwo Gorodczyno;
- gminie – należy przez to rozumieć Gminę Narew;
- radzie gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Narew;
- wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Narew;
- komisji rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Narew;
- Statucie Gminy – należy przez to rozumieć Statut Gminy Narew;
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Sołectwa Gorodczyno;
- sołtysie – należy przez to rozumieć Sołtysa Sołectwa Gorodczyno;
- radzie sołeckiej – należy przez to rozumieć Radę Sołecką w Gorodczynie;
- zebraniu wiejskim – należy przez to rozumieć Zebranie Wiejskie Sołectwa Gorodczyno;
- urzędzie gminy - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Narew;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.).
- 2. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
- ustawy o samorządzie gminnym;
- Statutu Gminy Narew stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały Rady Gminy Narew z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Narew (Dz. Urz. Woj. Podl.
1442); - postanowień niniejszego statutu.
Rozdział 2.
Nazwa i obszar sołectwa
- 3. Sołectwo stanowi jednostkę pomocniczą Gminy Narew dla wykonywania jej zadań.
- 4. Sołectwo, jako wspólnotę samorządową, stanowią mieszkańcy zamieszkali na ustalonym przez radę gminy terytorium z ustalonymi granicami, którego powierzchnię i granice przedstawia mapa stanowiąca załącznik Nr 1 do niniejszego statutu.
- 5. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej.
- 6. 1. Rada gminy w drodze uchwały tworzy, łączy, dzieli i znosi sołectwo oraz ustala jego granice na zasadach określonych w statucie gminy, po przeprowadzeniu konsultacji z jego mieszkańcami lub z ich inicjatywy przy uwzględnieniu naturalnych uwarunkowań przestrzennych i istniejących więzi między mieszkańcami.
- Konsultacje dotyczyć powinny obszaru, granic, zakresu zadań oraz uprawnień, które sołectwo miałoby przejąć od gminy.
Rozdział 3.
Zakres działania i zadania sołectwa
- 7. 1. Do zakresu działania sołectwa należą sprawy publiczne o charakterze i znaczeniu lokalnym (wiejskim), a przy tym niezastrzeżone przepisami prawa na rzecz gminy i innych podmiotów.
- Do zadań sołectwa należy w szczególności:
- udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kulturalnych, sportu, wypoczynku i innych wynikających z potrzeb sołectwa i przyznanych kompetencji oraz związanych z problematyką dotyczącą mieszkańców sołectwa;
- kształtowanie zasad współżycia społecznego;
- organizowanie wspólnych prac na rzecz sołectwa i społeczności lokalnej oraz tworzenie pomocy sąsiedzkiej;
- zapewnienie porządku i czystości na terenie sołectwa w zakresie uzupełniającym zadania i działania organów gminy;
- sprawowanie kontroli społecznej w zakresie poprawy warunków życia na wsi.
- 8. 1. Zadania sołectwa określone w § 7 realizowane są w szczególności poprzez:
- udział mieszkańców w budowie, eksploatacji, utrzymaniu, konserwacji i remontach urządzeń komunalnych, infrastruktury technicznej, obiektów socjalnych, kulturalnych, oświatowych, sportowych i rekreacyjnych znajdujących się na terenie sołectwa, w tym
w ich wyposażeniu w środki techniczne; - podejmowanie działań oświatowo-wychowawczych na rzecz umacniania rodziny;
- współpracę z organami i instytucjami w zakresie kształtowania zasad współżycia społecznego, profilaktyki i zwalczania alkoholizmu, narkomanii i nałogu palenia tytoniu;
- inicjowanie na terenie sołectwa czynów społecznych;
- inicjowanie i udział w organizowaniu imprez o charakterze kulturalno-oświatowym, sportowo-rekreacyjnym, promocyjnym, itp.
- Organy sołectwa realizują zadania określone w § 7 poprzez:
- podejmowanie uchwał i zarządzeń w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji;
- opiniowanie spraw o istotnym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa i należących do zakresu działania sołectwa;
- występowanie z wnioskami do organów gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości i kompetencje sołectwa.
- Sołectwu powierza się zarządzanie składnikami mienia komunalnego, stanowiącego własność gminy, na zasadach określonych w rozdziale 8 niniejszego statutu.
- 9. Sołectwo może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego dla organizacji społecznych
i w związku z tym może występować z żądaniem wszczęcia postępowania w sprawach dotyczących innych osób albo z żądaniem dopuszczenia sołectwa do udziału w postępowaniu na prawach strony, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi sołectwa i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa.
Rozdział 4.
Organizacja i zadania organów sołectwa
- 10. 1. Organami sołectwa są:
- zebranie wiejskie;
- sołtys.
- Działania sołtysa wspomaga rada sołecka składająca się z 2 członków i sołtysa.
- Działalność organów sołectwa jest jawna, a ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
- 11. 1. Kadencja organów sołectwa odpowiada kadencji rady gminy.
- Po upływie kadencji sołtys i rada sołecka działają do czasu wyboru nowych organów sołectwa.
Rozdział 5.
Zebranie wiejskie
- 12. 1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa.
- Prawo udziału w zebraniu mają wszyscy stali mieszkańcy sołectwa.
- Prawo do głosowania mają wszyscy stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze, zgodnie z przepisami ustawy Kodeks wyborczy, stosowanymi odpowiednio,
w zakresie dotyczącym wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego.
- 13. 1. Zebranie wiejskie, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz § 24 ust. 1, § 33 ust. 3 pkt 1, § 34 oraz § 35 ust. 2 i 3, zwołuje sołtys:
- z własnej inicjatywy (w tym z inicjatywy rady sołeckiej);
- na pisemne żądanie co najmniej 1/10 mieszkańców sołectwa uprawnionych do udziału
w zebraniu; - z inicjatywy rady gminy;
- na wniosek wójta.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym w szczególności z powodu śmierci sołtysa, czasowej niemożliwości pełnienia przez niego funkcji z powodu choroby, czasowej nieobecności w miejscu zamieszkania z powodu wyjazdu zagranicznego oraz w innych przypadkach określonych w § 34 ust. 1, zebranie wiejskie może zwołać wójt. Tak zwołanemu zebraniu wiejskiemu przewodniczy wójt lub osoba przez niego upoważniona.
- 14. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:
- podejmowanie uchwał, wyrażanie opinii i kierowanie wniosków w sprawach określonych w § 7 i 8;
- wybór i odwołanie sołtysa i rady sołeckiej;
- dokonywanie okresowej oceny działalności sołtysa i rady sołeckiej;
- uchwalanie wniosku sołectwa w sprawie środków funduszu sołeckiego, o ile fundusz taki na rok następny zostanie wyodrębniony;
- wyrażanie zgody lub opinii co do uszczuplania praw sołectwa do korzystania z mienia gminnego (komunalnego), w tym w zakresie prawa własności, użytkowania lub innych praw rzeczowych i majątkowych;
- opiniowanie celowości utworzenia, podziału, poszerzenia i likwidacji sołectwa;
- wyrażanie opinii, jako formy konsultacji, co do organizacji i zakresu działania sołectwa (np. w sprawie statutu);
- przejmowanie w zarządzanie (administrację) mienia komunalnego od gminy.
- 15. 1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
- Termin, miejsce i tematykę zebrania wiejskiego sołtys podaje do publicznej wiadomości na co najmniej 3 dni przed planowaną datą jego odbycia w sposób zwyczajowo przyjęty
w sołectwie, a w szczególności poprzez wywieszenie ogłoszenia o zebraniu na wiejskiej tablicy ogłoszeniowej lub słupie ogłoszeniowym. - Zebranie wiejskie zwołane w trybie § 13 pkt 2, 3 i 4 winno się odbyć w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
- 16. 1. Zebranie wiejskie jest ważne (zdolne do podejmowania uchwał), gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu i bierze w nim udział, z zastrzeżeniem § 17 ust. 4 i § 24 ust. 1, co najmniej 1/5 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania i udziału w zebraniu.
- Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom, z zastrzeżeniem § 13 ust. 2, § 23 ust. 3, § 24 ust. 1, § 33 ust. 3 pkt 1, § 34 oraz § 35 ust. 2 i 3.
- Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa, przy czym projekt porządku obrad winien być przed zebraniem skonsultowany z radą sołecką, z zastrzeżeniem § 13 ust. 2, § 24 ust. 1, § 33 ust. 3 pkt 1, § 34 oraz § 35 ust. 2 i 3.
- Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności może on zwrócić się o pomoc do wójta, który może wyznaczyć w tym celu pracowników urzędu gminy.
- 17. 1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów.
- Głosowanie odbywa się w sposób jawny.
- Z zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który podpisują, z zastrzeżeniem § 13
ust. 2, § 24 ust. 1, § 33 ust. 3 pkt 1, § 34 i § 35 ust. 2 i 3, sołtys i protokolant. Do protokołu,
w przypadkach, o których mowa w § 24 ust. 1, § 33 ust. 3 pkt 1, § 34 oraz § 35 ust. 2 i 3 załącza się listę obecności mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania i uczestniczących
w zebraniu. - W celu udzielenia sołtysowi pomocy w przygotowaniu materiałów i w organizacji zebrań wiejskich, wójt może wyznaczyć poszczególnych pracowników urzędu gminy do kontaktów z sołectwem.
Rozdział 6.
Sołtys i rada sołecka
- 18. 1. Sołtys jest organem wykonawczym sołectwa.
- Do zadań i obowiązków oraz kompetencji sołtysa należy w szczególności:
- organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności wiejskiej;
- zwoływanie zebrań wiejskich, ustalanie projektu porządku obrad i przygotowywanie projektów uchwał, z zastrzeżeniem § 13 ust. 2, § 23 ust. 2, § 24 ust. 1, § 33 ust. 3 pkt 1,
34 i § 35 ust. 3; - reprezentowanie sołectwa na zewnątrz;
- przewodniczenie zebraniu wiejskiemu, z zastrzeżeniem § 13 ust. 2, § 24 ust. 1, § 33 ust. 3 pkt 1, § 34 i § 35 ust. 3;
- zwoływanie i przygotowywanie posiedzeń rady sołeckiej;
- wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego;
- konsultowanie z radą sołecką porządku obrad zebrania wiejskiego;
- uczestniczenie w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu;
- uczestnictwo w naradach sołtysów organizowanych przez wójta;
- organizowanie spotkań mieszkańców sołectwa z wójtem oraz radnymi;
- kierowanie realizacją i wykonywanie uchwał rady gminy oraz zarządzeń wójta
w odniesieniu do sołectwa; - przekazywanie wójtowi uchwał, wniosków i opinii zebrania wiejskiego, przy czym
o sposobie załatwienia tych spraw informuje się sołtysa; - potwierdzanie okoliczności, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa;
- występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie;
- prowadzenie zarządu (administracji) mieniem i środkami finansowymi, które gmina przekaże sołectwu do dyspozycji i korzystania;
- sporządzanie rozliczeń dotyczących m.in. gospodarczej i finansowej działalności sołectwa;
- wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów prawa (w tym także prawa miejscowego), w tym z zakresu administracji publicznej;
- przekazywanie wójtowi wniosku sołectwa o środki funduszu sołeckiego w przypadku,
o ile fundusz taki na rok następny zostanie wyodrębniony.
- W przypadku, gdy organem podatkowym jest wójt, sołtys może doręczać pisma za pokwitowaniem.
- 19. 1. Sołtys bierze udział w sesjach rady gminy, przy czym na sesjach przysługuje mu prawo występowania z głosem doradczym oraz może zgłaszać również wnioski w imieniu zebrania wiejskiego w sprawach dotyczących sołectwa.
- Sołtysowi, z wyłączeniem okresu zawieszenia w czynnościach, przysługuje dieta
w wysokości i na zasadach określonych w odrębnej uchwale rady gminy.
- 20. 1. Przy wykonywaniu swoich zadań sołtys korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
- Rada sołecka ma za zadanie wyłącznie wspomaganie działalności sołtysa jako organu wykonawczego sołectwa.
- Wspomaganie sołtysa w realizacji jego zadań realizowane jest w szczególności poprzez:
- opiniowanie projektu porządku obrad zebrania wiejskiego przygotowanego przez sołtysa oraz projektów uchwał zebrania wiejskiego;
- zbieranie wniosków, uwag i postulatów mieszkańców sołectwa;
- inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa.
- Informację o działalności rady sołeckiej składa sołtys na zebraniach wiejskich.
- Posiedzenia rady sołeckiej zwołuje sołtys w miarę istniejących potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Uchwały rady sołeckiej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków rady. Zasady z § 17 ust. 2, 3 i 5 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 7.
Zasady i tryb wyborów sołtysa i rady sołeckiej
- 21. 1. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2018 r. poz. 754
z późn. zm.).
- 22. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej odbywają się w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.
- Czynne prawo wyborcze dla wyboru sołtysa i rady sołeckiej sołectwa mają jego stali mieszkańcy uprawnieni do głosowania, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 18 lat, przebywający tam z zamiarem stałego pobytu nawet, jeśli nie są zameldowani na stałe.
- W ustaleniu charakteru pobytu osoby na terenie sołectwa mogą być pomocne dane
z ewidencji ludności, lecz nie przesądzają one jednak o uprawnieniach związanych
z uczestniczeniem i korzystaniem z pełnych uprawnień w zebraniu wiejskim. - W sprawach dotyczących prawa wybierania (czynnego prawa wyborczego) oraz prawa wybieralności (biernego prawa wyborczego), a nieuregulowanych w niniejszym statucie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wyborów do rad gmin.
- 23. 1. Wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza wójt.
- Wybory odbywają się w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od daty pierwszej sesji nowo wybranej rady gminy.
- Datę wyborów wyznacza się na dzień wolny od pracy.
- 24. 1. Zebranie wiejskie dla wyboru sołtysa i rady sołeckiej zwołuje wójt, ustalając jego datę zgodnie z ust. 2, miejsce i porządek zebrania, podając go do publicznej wiadomości mieszkańcom sołectwa co najmniej na 7 dni przed jego terminem. Zebraniu takiemu przewodniczy wójt lub upoważniona przez niego inna osoba. Za zgodą rady zebraniu takiemu może przewodniczyć radny rady gminy.
- Porządek zebrania wiejskiego zwołanego dla wyboru sołtysa i rady soleckiej powinien zawierać w szczególności:
- wybór przewodniczącego zebrania i protokolanta;
- wybór komisji skrutacyjnej;
- wybór sołtysa;
- wybór rady sołeckiej.
- Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej na zebraniu wiejskim wymagana jest osobista obecność, co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.
- O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano quorum określonego w ust. 3 wybory przeprowadza się w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, jednak nie mniej niż 4 osób, tego samego dnia po upływie 30 minut od godziny zwołania zebrania w pierwszym terminie.
- Do czynnego uczestnictwa w zebraniu wiejskim wyborczym wskazane jest podpisanie przez uprawnionego do głosowania mieszkańca sołectwa listy obecności na zebraniu wiejskim.
- 25. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej przeprowadza komisja skrutacyjna, zwana dalej „komisją”, wybrana spośród uprawnionych mieszkańców sołectwa uczestniczących w zebraniu wiejskim w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
- Do zadań komisji, o której mowa w ust. 1, należy:
- przyjęcie zgłoszeń kandydatów na sołtysa i członka rady sołeckiej;
- przeprowadzenie głosowania odrębnie na sołtysa i do rady sołeckiej;
- ustalenie wyników głosowania;
- sporządzenie protokołu o wynikach głosowania;
- ogłoszenie wyników wyborów.
- Protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji wyborczej, zawiera:
- skład komisji, ze wskazaniem jej przewodniczącego wybranego spośród swego grona;
- ilość osób uprawnionych do głosowania, w tym ilość osób biorących udział w głosowaniu, którym wydano karty do głosowania;
- ilość oraz nazwiska i imiona zgłoszonych kandydatów na sołtysa i na członka rady sołeckiej;
- ilość oddanych kart do głosowania, w tym ilość kart ważnych i kart nieważnych;
- ilość oddanych głosów, w tym głosów ważnych i nieważnych;
- ilość głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów;
- wskazanie kandydatów, którzy wybrani zostali na funkcję:
- sołtysa,
- członka rady sołeckiej.
- Wzory kart do głosowania, o których mowa w § 28, ustala w drodze zarządzenia wójt, przy czym na karcie do głosowania zamieszcza się zwięzłą informację o sposobie głosowania,
a ponadto karta taka może być zadrukowana tylko po jednej stronie. - Nieważne są karty do głosowania inne niż urzędowo ustalone lub nie opatrzone pieczęcią wójta.
- 26. 1. Prawo zgłaszania kandydatów ustnie do protokołu lub pisemnie mają wyłącznie uprawnieni do głosowania mieszkańcy sołectwa.
- Kandydatem na sołtysa lub członka rady sołeckiej może być wyłącznie osoba będąca stałym mieszkańcem sołectwa uprawnionym do głosowania i wyrazi pisemnie lub ustnie do protokołu zgodę na kandydowanie.
- 27. 1. Wybory na sołtysa i do rady sołeckiej przeprowadza się oddzielnie.
- Komisja przyjmuje w pierwszej kolejności zgłoszenia kandydatów na sołtysa
i przeprowadza głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. - Po przeprowadzeniu wyborów sołtysa komisja przyjmuje zgłoszenia kandydatów na członków rady sołeckiej i przeprowadza głosowanie dla wyboru rady sołeckiej.
- 28. 1. Komisja, w celu przeprowadzenia głosowania i wyboru sołtysa oraz członków rady sołeckiej, sporządza karty do głosowania, dokonuje ich oznaczenia i umieszcza na nich nazwiska kandydatów w kolejności alfabetycznej.
- Komisja przygotowuje tyle kart do głosowania ile jest osób uprawnionych do głosowania na zebraniu wiejskim zgodnie z listą obecności.
- Karty do głosowania wrzucane są przez uprawnionych uczestników zebrania wiejskiego do odpowiednio zamkniętej urny wyborczej.
- 29. 1. W wyborach sołtysa wyborca głosuje na określonego kandydata, stawiając znak ,,x” w kratce z lewej strony obok nazwiska najwyżej jednego kandydata.
- Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak ,,x”
w kratce z lewej strony obok nazwiska więcej niż jednego kandydata na sołtysa albo nie postawiono tego znaku obok nazwiska żadnego kandydata, z zastrzeżeniem ust. 3. - W przypadku głosowania na jednego kandydata na sołtysa, wyborca głosuje na kandydata stawiając znak ,,x” w kratce oznaczonej słowem ,,TAK” z lewej strony obok nazwiska kandydata. Postawienie znaku ,,x” w kratce oznaczonej słowem ,,NIE” z lewej strony obok nazwiska kandydata oznacza, że jest to głos ważny oddany przeciwko wyborowi kandydata na sołtysa. Postawienie znaku ,,x” w obu kratkach albo nie postawienie znaku ,,x” w żadnej kratce powoduje nieważność głosu.
- W przypadku wyborów, o których mowa w ust. 3, w protokole głosowania wymienia się ponadto liczbę głosów ważnie oddanych przeciwko wyborowi kandydata na sołtysa.
- 30. 1. W wyborach członków rady sołeckiej wyborca głosuje na określonych kandydatów, stawiając znak ,,x” w kratce z lewej strony obok nazwisk najwyżej tylu kandydatów, ilu członków jest wybieranych do rady sołeckiej.
- Wyborca może głosować na mniejszą liczbę kandydatów.
- Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak ,,x”
w kratce z lewej strony obok nazwisk więcej kandydatów niż wybieranych jest członków rady sołeckiej lub nie postawiono znaku ,,x” w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata. - W przypadku głosowania na tylu kandydatów, ile osób jest wybieranych do rady sołeckiej, zasady określone w § 29 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
- 31. Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk albo poczynienie innych dopisków poza kratką nie wpływa na ważność głosu.
- 32. 1. Na sołtysa i do rady sołeckiej wybrani zostają kandydaci, którzy uzyskali największą ilość głosów.
- W przypadku głosowania na jednego kandydata na sołtysa lub na tylu kandydatów do rady sołeckiej ilu jest wybieranych do tej rady, wybory przeprowadza się, z tym że tego kandydata na sołtysa lub kandydatów do rady sołeckiej uważa się za wybranych, jeżeli
w głosowaniu otrzymali więcej niż połowę ważnie oddanych głosów (więcej na tak). - W przypadku nie obsadzenia mandatu sołtysa lub mandatów członków rady sołeckiej
w związku z uzyskaniem przez kolejnych kandydatów równej ilości głosów, przeprowadza się wybory ponowne lub uzupełniające spośród tych lub innych kandydatów aż do skutku na zasadach określonych w § 29 i 30. - W przypadku nie obsadzenia mandatu sołtysa lub mandatów członków rady sołeckiej
w związku z okolicznościami, o których mowa w § 29 ust. 3 i w § 30 ust. 4, jeżeli w głosowaniu nie otrzymali oni więcej niż połowę ważnie oddanych głosów (więcej na nie), przeprowadza się wybory uzupełniające spośród innych kandydatów aż do skutku na zasadach określonych w § 29 i 30, przy czym zasady te stosuje się odpowiednio.
- 33. 1. Uprawnionym mieszkańcom sołectwa, biorącym udział w wyborczym zebraniu wiejskim, przysługuje prawo wniesienia protestów dotyczących naruszenia procedury wyborczej określonej w niniejszym statucie.
- Protest wnosi się do wójta w terminie 7 dni od daty odbycia wyborów.
- Wójt rozpatrując protest:
- stwierdza naruszenie procedury wyborczej określonej w niniejszym statucie oraz uznaje nieważność wyborów w całości lub w części i wyznacza nowy termin wyborów i zarządza ponowne wybory w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od daty ich unieważnienia na zasadach określonych w statucie;
- stwierdza, że nie nastąpiło naruszenie procedury wyborczej określonej w niniejszym statucie i protest odrzuca.
- Protest zostaje odrzucony również wtedy, gdy został złożony z naruszeniem terminu określonego w ust. 2.
- 34. 1. W przypadku gdy sołtys nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, utracił zaufanie mieszkańców sołectwa, w sposób powtarzający się narusza prawo, postanowienia statutu
i uchwały zebrania wiejskiego lub też dopuścił się czynu dyskwalifikującego go w opinii środowiska, zebranie wiejskie może odwołać go przed upływem kadencji na pisemny wniosek: - Wójta;
- co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa;
- rady gminy.
- Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do członków rady sołeckiej.
- Wniosek o odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej powinien zawierać uzasadnienie, wnioski bez uzasadnienia nie podlegają rozpatrzeniu.
- Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub członka rady sołeckiej i dokonania wyborów przedterminowych zwołuje wójt w terminie 30 dni od daty otrzymania wniosku o odwołanie ustalając datę i miejsce zebrania.
- Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej powinno być poprzedzone wysłuchaniem zainteresowanego, chyba że wiedział on o terminie zebrania i nie stawił się z przyczyn leżących po jego stronie. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
- 35. 1. Mandat sołtysa i członka rady sołeckiej wygasa wskutek:
- śmierci;
- zrzeczenia się mandatu;
- Złożenie rezygnacji z mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej powinno nastąpić na piśmie do wójta.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej wójt w terminie 30 dni od wygaśnięcia mandatu zarządza przeprowadzenie wyborów uzupełniających. Przepisy o trybie wyboru sołtysa lub członków rady sołeckiej stosuje się odpowiednio.
- 36. Po upływie kadencji sołtys i rada sołecka pełnią swoje funkcje do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranych sołtysa i radę sołecką.
- 37. 1. Wyborów przedterminowych i uzupełniających sołtysa i członków rady sołeckiej nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 3 miesiące.
- Kadencja sołtysa lub członków rady sołeckiej wybranych w wyborach przedterminowych i uzupełniających upływa z dniem upływu kadencji organu wykonawczego sołectwa wybranego na podstawie § 23.
Rozdział 8.
Zakres zadań przekazanych sołectwu przez gminę oraz sposób ich realizacji
- 38. 1. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie i na warunkach określonych w statucie.
- Rada gminy, w porozumieniu i za zgodą wójta może przekazać do korzystania
i powierzyć w zarządzanie (administrację) sołectwu składniki mienia komunalnego, stanowiącego własność gminy. - Zarządzanie mieniem, o którym mowa w ust. 2, obejmuje także zarządzanie mieniem ruchomym, stanowiącym wyposażenie obiektów i terenów wymienionych w ust. 2 oraz innych przedmiotów i urządzeń oddanych sołectwu do użytkowania.
- Uprawnienia sołectwa w zakresie zarządu powierzonym mieniem dotyczą zakresu zwykłego zarządu, a w szczególności:
- załatwiania bieżących spraw związanych ze zwykłą eksploatacją rzeczy;
- utrzymania jej w stanie nie pogorszonym w ramach aktualnego jej przeznaczenia.
- Rada gminy, w porozumieniu i za zgodą wójta na wniosek zebrania wiejskiego lub po zasięgnięciu opinii zebrania, może przekazać sołectwu części mienia komunalnego innego niż wymienionego w ust. 2.
- 39. 1. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu, a uprawnienia sołectwa do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy określa statut gminy.
- Szczegółowy zakres uprawnień do prowadzenia gospodarki finansowej sołectwa
w danym roku kalendarzowym (budżetowym) ustalany jest w budżecie gminy na dany rok
w ramach funduszu sołeckiego, o ile fundusz taki zostanie wyodrębniony.
- 40. 1. Środki finansowe uzyskiwane przez sołectwo z tytułu korzystania
z przekazywanego mienia gminnego (komunalnego) przekazywane są do budżetu gminy.
W ramach wydatków urzędu gminy środki te mogą być wykorzystywane na cele sołectwa związane z bieżącą eksploatacją obiektów i urządzeń gminnych w sołectwie.
- Wójt określa w projekcie budżetu na dany rok wielkość środków finansowych przeznaczonych do dyspozycji sołectwa uwzględniając stan tych środków w ramach funduszu sołeckiego, o ile fundusz taki na rok następny zostanie wyodrębniony.
- Sołectwo otrzymuje środki finansowe, o których mowa w ust. 2, do swojej dyspozycji w drodze uchwały rady gminy, w ramach budżetu gminy na dany rok budżetowy i środki te są
w danym roku przeznaczone do dyspozycji sołectwa w ramach funduszu sołeckiego. - W przypadku nie wyodrębnienia przez radę gminy środków funduszu sołeckiego na rok następny bieżące koszty utrzymania i eksploatacji w niezbędnym zakresie przekazanego sołectwu w zarządzanie (administrację) mienia komunalnego pokrywane są z budżetu gminy
w ramach wydatków urzędu gminy. - Zasadę finansowania, o której mowa w ust. 4 w takim przypadku, stosuje się odpowiednio do maszyn, urządzeń i innego sprzętu nie będącego mieniem komunalnym,
a będącego w użytkowaniu (administracji) sołectwa, zakupionego ze środków publicznych na cele ogólnowiejskie lub przekazanego sołectwu nieodpłatnie przez inne podmioty. - Na zasadach określonych w ust. 4 finansuje się odpowiednio w niezbędnym zakresie także koszty zakupu energii elektrycznej, zimnej wody i odprowadzanie ścieków oraz ewentualnych innych określonych przez wójta dostaw lub usług także wtedy, gdy fundusz sołecki został wyodrębniony, a dostawy lub usługi nie zostały ujęte w ramach przedsięwzięć funduszu sołeckiego na dany rok w odniesieniu do przekazanego w zarząd (administrację) mienia komunalnego.
- 41. 1. Podstawą do korzystania przez sołectwo ze środków finansowych z budżetu gminy jest sporządzenie i przedstawienie wójtowi wniosku o ujęcie wydatków sołectwa w ramach funduszu sołeckiego, o ile fundusz taki zostanie wyodrębniony.
- Środki finansowe sołectwa pochodzące z budżetu gminy mogą być przeznaczone tylko na cele i zadania określone w § 7 i 8 ust. 1 statutu, z zastrzeżeniem ust. 3.
- Określenie i charakter przedsięwzięć, jakie mogą być realizowane w sołectwie określa ustawa o funduszu sołeckim.
- Wniosek sołectwa o środki w ramach funduszu sołeckiego uchwala zebranie wiejskie.
- Obsługę gospodarki finansowej sołectwa zapewnia wójt.
Rozdział 9.
Zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów sołectwa
- 42. 1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawowany jest wyłącznie na podstawie kryterium zgodności z prawem, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 i 3.
- W sprawach z zakresu realizacji budżetu gminy w odniesieniu do środków przekazanych do dyspozycji sołectwa nadzór sprawowany jest ponadto na podstawie kryterium celowości, gospodarności i rzetelności.
- W sprawach dotyczących wydatków środków funduszu sołeckiego stosuje się zasady
i procedury z zakresu nadzoru określone w ustawie o funduszu sołeckim.
- 43. 1. Organami nadzoru nad organami sołectwa są: rada gminy i wójt.
- Kontrolę gospodarki finansowej sołectwa sprawuje wójt.
- Rada gminy kontroluje działalność organów sołectwa za pomocą komisji rewizyjnej rady gminy.
- Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa, mogą dokonywać wizytacji i uczestniczyć w posiedzeniach zebrania wiejskiego i rady sołeckiej.
- 44. Sołtys zobowiązany jest przekazywać uchwały zebrania wiejskiego wójtowi
w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.
Rozdział 10.
Postanowienia końcowe
- 45. Zmiany niniejszego statutu dokonuje rada gminy w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
- 46. 1. W przypadkach spornych postanowienia statutu interpretuje wiążąco rada gminy.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie rozstrzygają uregulowania ustawowe oraz Statut Gminy Narew.
Załącznik Nr 1
do Statutu Sołectwa Gorodczyno
GRANICE SOŁECTWA GORODCZYNO