Gimnazjum im. Apb. gen. dyw. Mirona Chodakowskiego w Narwi było jednym z czterech partnerów w ramach projektu „Looking at the same view from different windows” (Patrząc na ten sam widok z różnych okien) z Programu Comenius. Oprócz Gimnazjum z Narwi w projekcie brały ponadto udział szkoły z Niemiec, Hiszpani i Włoch.
Wizyty w szkołach partnerskich:
W ramach projektu szkoły partnerskie zaplanowały i zrealizowały następujące działania:
a) Konkurs na: „Logo projektu”
Każda szkoła przeprowadziła konkurs na logo projektu. Trzy najlepsze prace z każdej szkoły zostały umieszczone na oficjalnej stronie projektu. Z każdej szkoły 120 uczniów głosowało na najlepszy projekt. Szkoła nie mogła głosować na prace swoich uczniów. Po zakończeniu głosowania okazało się, że najlepsze logo przygotowała uczennica z Niemiec.
Zwycięskie logo
b) Strona internetowa projektu prowadzona przez każdą ze szkół
Na oficjalnej stronie projektu zamieszczane były rezultaty naszych działań jak również sprawozdania z wizyt w krajach partnerskich. Wszystkie informacje są w języku angielskim, który był językiem roboczym projektu.
c) Penfriends (korespondencja z uczniami z krajów partnerskich projektu prowadzona w języku angielskim)
Chętni uczniowie mieli możliwość poznać korespondencyjnie uczniów z innych krajów, a przy okazji poćwiczyć język angielski. Trzy listy między danymi uczniami były obowiązkowe. Jeśli uczeń wyrażał chęć dalszej korespondencji można ją było kontynuować.
http://comenius.bimamue.de/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=41
d) Traveller Book
To książka, która była współtworzona przez uczniów z Włoch, Niemiec, Hiszpanii i Polski. Chętni uczniowie przygotowali ciekawe informacje o swoim kraju, miejscowości, szkole, kulturze, spędzaniu wolnego czasu itp. Powyższe informacje były przekazane do wszystkich krajów partnerskich dzięki czemu każda szkoła mogła opublikować te informacje w postaci książki.
Część hiszpańska:
http://comenius.bimamue.de/pdf/spain/traveler_book_spain.pdf
Część włoska:
http://comenius.bimamue.de/pdf/travel_book_pptsmall.pdf
Część niemiecka:
http://comenius.bimamue.de/pdf/travelbookdeutsch.pdf
Część polska:
http://comenius.bimamue.de/pdf/travel_pol.pdf
e) Piosenka projektu
Ciekawym zadaniem było napisanie wspólnej piosenki projektowej. Każdy z krajów napisał zwrotkę we własnym języku. Muzyka oraz refren w języku angielskim była napisana przez nauczycieli oraz uczniów z Niemiec. Piosenka została wykonana publicznie przez wszystkie kraje w trakcie Festiwalu Multietnicznego w czasie wizyty we Włoszech. Płyta została profesjonalnie wydana i każdy z krajów zamówił odpowiednią ilość płyt dla swego kraju.
Piosenka brzmi tak:
Publiczne wykonanie piosenki we Włoszech:
http://www.youtube.com/watch?v=LgxPUL1-2Bs&feature=youtu.be
Po nagraniu piosenki przyszedł czas na projekt okładki. Okładka została podzielona na 4 części, po środku znajdowało się logo projektu. Każda część okładki miała być zagospodarowana przez poszczególne kraje. W tym przypadku także najlepsza praca ucznia z danego kraju znalazła się na okładce.
Tak wygląda okładka płyty
f) Życie w innych krajach
Uczniowie przygotowali plakaty wyszukując najciekawsze informacje na temat poszczególnych krajów partnerskich.
http://comenius.bimamue.de/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=41
g) Biuro podróży
W trakcie wizyty w Hiszpanii uczniowie przygotowali foldery reklamujące walory swoich miejscowości i krajów.
http://comenius.bimamue.de/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=41
h) Typowy dzień ucznia - nagranie filmiku
Uczniowie z poszczególnych krajów nagrali 5-minutowy filmik pokazując jak wygląda ich typowy dzień.
http://comenius.bimamue.de/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=41
i) Wideokonferencja
Jednym z najbardziej emocjonujących zadań projektu była wideokonferencja-quiz za pośrednictwem Skype’a. Uczniowie przygotowali po 10 pytań na temat swego kraju. Wszyscy mogli sprawdzić swoją wiedzę zgodnie z zasadami fair play biorąc udział w quizie. Zwycięzcą okazali się Włosi. Gratulujemy!
http://comenius.bimamue.de/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=41
Wszystkie nasze dokonania były na bieżąco publikowane na stronie internetowej szkoły jak też w gazetach lokalnych we wszystkich krajach partnerskich. Nasze poczynania opisywaliśmy również w szkolnej kronice projektu.
Opracowanie materiału: Barbara Dudzicz