29 czerwca 2011 roku w ramach podsumowania pracy Świetlicy Środowiskowej „Promyk” działającej przy NOK oraz kół zainteresowań w Narwiańskim Ośrodku Kultury odbyła się wycieczka na unikalną wystawę zorganizowaną przez Galerię Arsenał w Białymstoku.
Dzieci miały możliwość zwiedzenia tzw. „Interaktywnego Placu Zabaw”, który przygotowany został w starej elektrowni. Wystawa ta skierowana jest do dzieci i składa się z interaktywnych instalacji multimedialnych zaaranżowanych w formie artystycznego laboratorium zmysłów.
Dzieci miały możliwość zobaczenia siedmiu instalacji interaktywnych:
1. MALOWANIE ŚWIATŁEM – Gesty dzieci bawiących się świecącymi zabawkami są rejestrowane przez system śledzenia ruchu. Za pomocą specjalnego oprogramowania informacja o historii ruchu zostaje w interaktywny sposób przełożona na obraz i dźwięk. Na ekranie pojawiają się kształty wielkością i kolorem odpowiadające wprawionym w ruch narzędziom świetlnym.
2. FAKTURY – System detekcji ruchu rejestruje ruch dłoni położonej na jednej z pięciu powierzchni: kamieniach, wodzie, parze (w instalacji wykorzystano mechaniczny generator zimnej pary wodnej), korze, trawie, a po przesłaniu sygnału do komputera uruchamia wielkoformatową projekcję wizualno-dźwiękową.
3. BOPI – Instalacja dźwiękowa bazująca na autorskim oprogramowaniu. Bopi umożliwia tworzenie ewoluujących struktur muzyczno-wizualnych za pomocą rytmów wybijanych dłońmi bezpośrednio na samej instalacji.
4. CZARODZIEJ – Wspólna gra animowanymi ilustracjami wykonanymi przez dzieci w czasie warsztatów, interaktywna zabawa z czarodziejskim wierszykiem Maurice'a Carême'a. Interaktywne prowadzenie narracji za pomocą graficznych tagów.
5. PLATFORMA – Instalacja, w której dzieci, przemieszczając się – jak w podwórkowej zabawie – po kolorowych polach, tworzą dźwięki wynikające z gry z barwą, przestrzenią i ruchem.
6. KINO – Zestaw klasycznych animacji, wyselekcjonowany przez kuratorów WRO. Kino jest rodzajem chillout-room z siedziskami na podłodze, dzięki któremu dzieci – zwłaszcza większe grupy – mogą oczekiwać na dostęp do instalacji w interaktywnej części wystawy, lub odpocząć przy końcu zwiedzania. Jednocześnie – poza walorami funkcjonalnymi – wybrane animacje stanowią merytoryczne uzupełnienie pozostałej części ekspozycji.
7. PIES – Elektroniczny pies stróżujący przed wejściem na Plac Zabaw. Instalacja zbudowana jest z tradycyjnej, drewnianej psiej budy i umieszczonym wewnątrz niej systemem komputerowym: ekranu monitora przesłaniającego wejście do budy, jednostki sterującej, sensora ruchu, głośników. Pojawienie się osoby przed budą powoduje uruchomienie jednej z kilku animowanych sekwencji szczekającego psa.
Multimedialne elementy wystawy, poprzez grę i zabawę, wciągały dzieci w świat zagadnień związanych z kolorem, światłem, dźwiękiem, linią, fakturą i perspektywą. Dzieci stawały się czynnym uczestnikiem unikalnych, wirtualnych eksperymentów, które działały bezpośrednio na ich zmysły. Bilety na wystawę ufundowała Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narwi.
GALERIA ZDJĘĆ
Opracowanie materiału:
Narwiański Ośrodek Kultury