O naszej gminie...

gminanarew

Gmina Narew położona jest w południowo-wschodniej części województwa podlaskiego w powiecie hajnowskim. Gmina graniczy od północy z gminą Michałowo, od wschodu z gminą Narewka, od zachodu z gminami Zabłudów i Bielsk Podlaski, zaś od południa z gminami Czyże i Hajnówka. Gmina Narew leży na szlaku drogowym Białystok - Białowieża, w obrębie Puszczy Białowieskiej.

Gmina Narew ma powierzchnię 242 km2, a na jej terenie utworzono 37 sołectw obejmujących 48 miejscowości znajdujących się w granicach Gminy. Gminę zamieszkuje obecnie około 3800 mieszkańców, zarejestrowanych jest też około 100 podmiotów gospodarczych. Głównym ośrodkiem oraz siedzibą władz gminy jest Narew. Jest to malownicza miejscowość położona nad rzeką Narew. Historia Narwi sięga już czasów średniowiecza i pełna jest odniesień do tradycji mieszczańskich. Obecnie Narew zamieszkuje około 1500 mieszkańców.


AKTUALNOŚCI I WYDARZENIA:

 Protokół Nr XII/15

Ad. 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

XII Sesja VII kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 30 grudnia 2015 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady XII Sesji Rady Gminy Narew otworzyła o godz. 8.30 Przewodnicząca Rady Gminy Narew Walentyna Timofiejuk.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powitała Wójta Gminy Narew Pana Andrzeja Pleskowicza, Sekretarza Pana Wojciecha Popławskiego, Skarbnik Panią Halinę Niesteruk, Radnego Województwa Podlaskiego Pana Mikołaja Janowskiego, Radną Powiatu Hajnowskiego Agnieszkę Jarmocik, kierowników i dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, radnych, sołtysów oraz mieszkańców gminy.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk na podstawie listy obecności poinformowała, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 13 radnych i stwierdziła prawomocność obrad. Radna nieobecna usprawiedliwiona – Natalia Siemienowicz, Radny nieobecny nieusprawiedliwiony – Michał Kozyrski. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.

 

Ad. 2. Ustalenie porządku dziennego.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poinformowała, że wpłynął od Wójta wniosek o rozszerzenie porządku obrad. Przewodnicząca odczytała wniosek o rozszerzenie porządku obrad, który stanowi załącznik Nr 2 do protokołu. Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zaproponowała, aby wymienione we wniosku uchwały były podejmowane jako pierwsze.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie wniosek o rozszerzenie porządku obrad. Za rozszerzeniem porządku obrad głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 2.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie XII sesji Rady Gminy oraz stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Ustalenie porządku dziennego.
  3. Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Gminy Narew.
  4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
  5. Wnioski z posiedzeń Komisji.
  6. Podjęcie uchwał:
  • zmianie uchwały w sprawie opłaty targowej;
  • zmianie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości;
  • w sprawie ustalenia ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej za udział w akcjach ratowniczo – gaśniczych i szkoleniach przeciwpożarowych;
  • w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Narew;
  • w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Narew;
  • w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Narew na lata 2015-2032;
  • w sprawie zmian w budżecie gminy na 2015 rok;
  • w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Narew na lata 2016-2032;
  • w sprawie uchwalenia budżetu gminy Narew na 2016 rok.
  1. Interpelacje i zapytania radnych. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
  2. Wolne wnioski, informacje.
  3. Zamknięcie obrad XII Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poinformowała, że protokół z XI sesji Rady Gminy Narew był wyłożony do wglądu w biurze Rady i dzisiaj znajduje się na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone uwagi protokół zostanie przyjęty.

Uwag nie wniesiono.

 

Ad. 4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zabranie głosu Wójta Gminy Narew Andrzeja Pleskowicza.

Wójt Andrzej Pleskowicz przeprosił, że sesja została zwołana tak wcześnie, ale zostało to podyktowane faktem, że firma „Pronar” zaprosiła na zakończenie roku Wojewodę Podlaskiego oraz Marszałka Województwa Podlaskiego i Wójt również został zaproszony. Następnie Wójt podziękował radnym i sołtysom za współpracę w mijającym roku.

Wójt Andrzej Pleskowicz podsumował miniony rok. Przekazał, że poczynania budowlane i inwestycyjne w gminie zamknęły się kwotą 3 285 000 zł. Wójt wymienił zrealizowane inwestycje: remont oczyszczalni ścieków – 1 595 000 zł, przebudowa ulicy Ogrodowej – 1 178 000 zł, usunięcie eternitu – 8 574 zł, uzupełnienie oświetlenia ulicznego we wsi Saki – 12 915 zł. Poinformował, że w międzyczasie została opracowana dokumentacja techniczna na termomodernizację budynków Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, Urzędu Gminy w Narwi oraz Narwiańskiego Ośrodka Kultury. Wójt powiedział, iż wszelkie niezbędne dokumenty potrzebne do złożenia wniosku kosztowały 36 900 zł i oczekuje w tej chwili na rozstrzygnięcie tego konkursu. Poinformował, że ma jeszcze dwa inne ewentualne źródła finansowania tego zadania, ale na gorszych warunkach. Dodał również, że w zakres tej inwestycji wchodzi docieplenie budynków, dokończenie wymiany okien, a przede wszystkim wymiana centralnego ogrzewania.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział o przebudowie ulicy prowadzącej do „Zajazdu pod Akacją” w Narwi, której koszt wyniósł 400 740 zł. Wójt poinformował, że remont tej drogi był możliwy dzięki sprzedaży składowiska odpadów. Nadmienił, że dzięki sprzedaży składowiska gmina pozbyła się problemu, gdyż nie musi robić rewitalizacji, a także uniknięto monitoringu przez 30 lat. Wspomniał, że składowisko zostało sprzedane za kwotę netto 635 tys. zł.

Wójt Andrzej Pleskowicz nadmienił, że został wyłoniony wykonawca (biuro projektowe) do wykonania dokumentacji technicznej dróg w 3 wsiach, czyli przebudowy dróg we wsiach Odrynki, Lachy i Soce. Wójt dodał, że została już wykonana dokumentacja na drogę w Odrynkach, a na pozostałe drogi dokumentacja zostanie dostarczona w najbliższych dniach. Następnie wspomniał, że już został ogłoszony nabór wniosków na drogi lokalne i od dnia 18 stycznia do końca marca 2016 roku można składać wnioski. Wójt Andrzej Pleskowicz poinformował, że będzie musiał podjąć trudne decyzje, ale będzie starał się o dofinansowanie z dwóch źródeł, tzn. Odrynki i Lachy do konkursu na drogi lokalne oraz Soce z dziedzictwa narodowego przy dofinansowaniu około 50%.

Wójt Andrzej Pleskowicz poinformował, że został rozwiązany problem sprzedaży cegły, która została sprzedana prawie w całości za kwotę 55 438 zł minus 10 tys. zł podatku VAT.

Wójt powiedział, że biorąc pod uwagę wszystkie inwestycje oraz to, co uzyskano na doposażenie OSP zrzeszonych w Krajowym Systemie Ratownictwa, z zewnątrz pozyskano około 1 280 000 zł. Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że wynik nie jest rewelacyjny, ale nie odbiega od poszczególnych lat w ubiegłej kadencji.

Wójt Andrzej Pleskowicz poinformował, że w dniu dzisiejszym w miejscowości Łosinka biuro projektowe robi inwentaryzację, celem przygotowania dokumentacji na budowę biblioteki. Nadmienił, że dokumentacja posłuży w perspektywie czasu do przebudowy częściowej boksu garażowego na wóz strażacki. Powiedział, że podjął te kroki, ponieważ nagle pojawiły się środki finansowe możliwe do pozyskania przez Stowarzyszenie Książka z Krakowa, które dysponuje funduszami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nadmienił, że dofinansowanie z tych środków wynosi 75% i jeżeli tam nie otrzymamy dofinansowania, to wówczas wniosek złożony zostanie do marszałka, gdzie dofinansowanie wynosi 63%.

Wójt Andrzej Pleskowicz poinformował, że w okresie świątecznym pracował nad wnioskami do funduszu sołeckiego. Powiedział, że o ile nie będzie problemów przy pracach w świetlicach wiejskich, to będzie jeszcze rozmawiał w kwestii dożwirowania dróg, gdzie ważną rzeczą jest napisanie specyfikacji i wymogi jakie należy postawić wykonawcy. Wspomniał, że będzie również rozmawiał z poszczególnymi radami sołeckimi w kwestii pewnych zmian we wnioskach i ustalenia szczegółów.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk oddała głos Radnemu Województwa Podlaskiego Panu Mikołajowi Janowskiemu.

Radny Mikołaj Janowski powitał wszystkich zebranych i na początku wyjaśnił kwestie wypłaty tegorocznych dopłat bezpośrednich rolnikom. Powiedział on, że od 2004 roku, z wyjątkiem jednego roku, dopłaty były wypłacane rolnikom z powiatu hajnowskiego do 1 stycznia. Wspomniał, że w tym roku jest trochę inaczej i dopłaty są wypłacane zgodnie z rozporządzeniem unijnym, tzn. dopłaty ONW od 15 października do 30 czerwca, a dopłaty obszarowe od 1 grudnia do 30 czerwca. Radny Mikołaj Janowski nadmienił, że na dzień dzisiejszy biuro Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Hajnówce wypłaciło dopłaty z tytułu ONW w 81%, a dopłaty obszarowe w 19%. Dodał, że pojawiają się nieprawdziwe informacje, iż nie będzie dopłat i przez uchodźców będą one zabrane. Powiedział on, że dopłaty będą, tylko będą one w ustawowym terminie. Radny Mikołaj Janowski powiedział, że przy wypłacie środków są trudności z osobami, które mają zwierzęta, zazielenienie oraz z osobami gdzie były kontrole na miejscu i te osoby dostaną dopłaty pod koniec czerwca. Podkreślił, iż pracownicy biura w Hajnówce robią wszystko, aby dopłaty rolnikom wypłacić jak najszybciej, pracując często nawet do północy.

Radny Mikołaj Janowski poinformował, że w pierwszym kwartale 2016 roku będzie nabór wniosków na restrukturyzację małych gospodarstwa rolnych, z dofinansowaniem do 60 tys. zł, przeznaczonym na zakup maszyn. Powiedział on, że wniosek może złożyć osoba, która jest płatnikiem KRUS oraz gdzie dochód z gospodarstwa nie przekracza 10 tys. euro. Dodał również, że biuro ARiMR w Hajnówce zawsze organizuje szkolenia, na które warto przyjść i pozyskać informacje. Radny Mikołaj Janowski zachęcał do telefonicznego kontaktu z biurem w Hajnówce w celu rozwiązywania problemów powstających w gospodarstwach rolnych. Nadmienił jednak, iż biuro telefonicznie nie udziela informacji na temat złożonych wniosków i przyznanych dopłat, a informacje takie rolnik możne uzyskać w biurze ARiMR jedynie osobiście.

Radny Mikołaj Janowski powiedział, że są nowe środki na lata 2014-2020 i w Regionalnym Programie Operacyjnym jest kwota 1 mld 200 mln zł na województwo podlaskie do podziału, a w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich jest 370 mln zł, a razem około 6,5 mld zł.

Na zakończenie Radny Mikołaj Janowski życzył wesołych świąt wszystkim, którzy obchodzą święta w styczniu oraz wszystkiego dobrego w Nowym Roku.

Ponownie głos zabrał Wójt Andrzej Pleskowicz, który podziękował dla radnej Tamary Leszczyńskiej za wsparcie przy wyłonieniu wykonawcy. Powiedział on, że porządkowany jest las na obrzeżach wsi Soce, jak również prowadzone są rozmowy z firmami celem odbioru pozyskanego materiału. Następnie Wójt życzył wszystkim zebranym wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

 

Ad. 5. Wnioski z posiedzeń Komisji.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zabranie głosu przez Przewodniczącą Komisji Rozwoju Gminy Panią Halinę Turbaczewską.

Radna Halina Turbaczewska przedstawiła protokół Nr 8/15 z posiedzenia Komisji Rozwoju Gminy, która odbyła się 16 grudnia 2015r. Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju Gminy stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zabranie głosu przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Pana Witolda Bubnickiego.

Radny Witold Bubnicki przedstawił protokół Nr 12/15 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej, która odbyła się w dniach 8-9 grudnia 2015r. Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

Radny Witold Bubnicki przedstawił protokół Nr 5/2015 z dnia 8-9 grudnia 2015r. z kontroli Urzędu Gminy Narew, który stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

Radny Witold Bubnicki przedstawił protokół Nr 14/15 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 23 grudnia 2015r. Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

Radny Witold Bubnicki przedstawił protokół Nr 6/2015 z dnia 23 grudnia 2015r. z kontroli Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narwi, który stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

Radny Witold Bubnicki przedstawił protokół Nr 13/15 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 15 grudnia 2015r. Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zabranie głosu przez Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów Pana Romana Ostapczuka.

Radny Roman Ostapczuk przedstawił protokół Nr 8/15 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów, która odbyła się 3 grudnia 2015r. Protokół z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, iż w bibliotece w Łosince została zlikwidowana butla gazowa, zakręcone zostały grzejniki oraz zapytał, jak ma to dalej funkcjonować, czy należy przejść na ogrzewanie elektryczne oraz jakie będą tego koszty. Radny dodał, że dochodzi jeszcze zamiar sprzedaży tego budynku i zapytał czy ktoś wziął pod uwagę, o ile spadnie wartość tego budynku w wyniku takiego postępowania.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, że komisja negatywnie odniosła się do projektu budżetu na 2016 rok. Zapytał on, dlaczego przekazane zostały dodatkowe środki na NOK, skoro w roku 2016 planowany budżet tej jednostki jest mniejszy. Ponadto dodał, iż budżet biblioteki został zmniejszony w ciągu 3 lat z 290 tys. zł do 200 tys. zł i różnica jest bardzo duża. Radny zapytał, dlaczego były przekazywane dodatkowe środki bibliotece skoro może ona funkcjonować w ramach dużo mniejszego budżetu.

Radny Roman Ostapczuk zapytał radnej Joanny Szafrańskiej dlaczego komisja rewizyjna poprzedniej kadencji nie zajęła się opłatami za ogrzewanie gazowe budynku po byłym ośrodku zdrowia w Łosince. Zwrócił się również do Komisji Rozwoju, nawiązując do odczytanego protokołu i pytając czy wiedzą, że obowiązuje ustawa mówiąca o tym, że na początku i na końcu każdej miejscowości powinno być oświetlenie. Dodał, że stwierdzenie, iż ktoś mieszka czy nie jest bezzasadne, ponieważ każdy ma obowiązek opłacania podatków, a oświetlenie powinno być w takich miejscach np. ze względu na kradzieże.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał.

- o zmianie uchwały w sprawie opłaty targowej.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła radcę prawnego Pana Jakuba Ławniczaka o zabranie głosu.

Radca prawny Jakub Ławniczak wyjaśnił, że w uchwale należało określić dokładny termin płatności opłaty targowej. Wyjaśnił, że w poprzedniej uchwale ujęta była tylko możliwość opłaty u inkasenta i jest to dopuszczalne, ale nie można pozbawić podatnika opłaty podatku w inny sposób, określony w ordynacji podatkowej. W związku z tym należy dopuścić możliwość zapłaty w kasie lub przelewem.

Radca prawny Jakub Ławniczak zaproponował dodatkowo, aby w projekcie uchwały w § 1 pkt 1 zmienić zapis mówiący o tym, iż opłata płatna jest na rachunek Urzędu Gminy Narew, a nie jak było pierwotnie na rachunek Gminy Narew, gdyż są to różne rachunki.

Skarbnik Halina Niesteruk zapytała, na podstawie czego ma być dokonywana opłata. Dodała, że w przypadku inkasenta dawany jest kwitek z kwitariusza i pobierana jest opłata.

Radca prawny Jakub Ławniczak powiedział, że tutaj nie ma faktury, gdyż jest to podatek, a uchwała określa stawki tego podatku. Dodał również, że funkcja inkasenta pozostaje, a jedynie dodawane są inne tryby płacenia tego podatku, gdyż poprzednia uchwała ograniczała zapisy wynikające z ordynacji podatkowej. Radca prawny powiedział, że jest niezręcznie ujęty przepis ustawowy, który nakłada dodatkowe obciążenia organizacyjne na rzecz podatników i samo w sobie naruszenie przepisów nie było istotne, a jedynie zasugerowano dodanie tej możliwości.

Skarbnik Halina Niesteruk zapytała, czy możemy w takim razie nie dodawać tego zapisu, skoro było to nieistotne naruszenie.

Radca prawny Jakub Ławniczak powiedział, że sugerowałby podjęcie tej uchwały, gdyż ta zmiana określa jeszcze termin płatności, czego nie było w poprzedniej uchwale.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofejuk powiedziała, iż poprzednia uchwała została zakwestionowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową i każą nam to poprawić.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały ze zmianą. Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały ze zmianą. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało – 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XII/51/15 Rady Gminy Narew z dnia 30 grudnia 2015 roku o zmianie uchwały w sprawie opłaty targowej stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

 

- o zmianie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła radcę prawnego Pana Jakuba Ławniczaka o zabranie głosu.

Radca prawny Jakub Ławniczak wyjaśnił, że w poprzedniej uchwale wkradła się literówka i w sumie nie musimy podejmować tej uchwały, gdyż ten błąd został skorygowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową, a w pozostałej treści uchwała pozostaje w mocy. Powiedział, że w § 1 pkt 3 lit. b uchwały Nr XI/46/15 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości była stawka 4,58 zł od 1 m² powierzchni, a powinno być 4,58 zł od 1 ha powierzchni.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XII/52/15 Rady Gminy Narew z dnia 30 grudnia 2015 roku o zmianie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

 

- w sprawie ustalenia ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych i szkoleniach przeciwpożarowych.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powiedziała, że były różne propozycje komisji, a projekt uchwały przygotowano na podwyżkę do 13 zł.

Głos zabrał radny Roman Ostapczuk, który powiedział, że dzwonił w obecności Wójta do Gminy Narewka i Gminy Hajnówka z zapytaniem o ekwiwalent pieniężny dla członków OSP. Poinformował, że w tych gminach ekwiwalent pieniężny dla członków OSP wynosi 22 zł za godzinę. Nadmienił, że w takiej sytuacji zasadna jest podwyżka o 5 zł dla członków OSP w gminie Narew, czyli do kwoty 16 zł za godzinę. Dodał również, że przez wiele lat stawka ekwiwalentu dla członków OSP w ogóle nie była podnoszona.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powiedziała, że skoro padły różne propozycje z poszczególnych komisji, to należy przegłosować każdą stawkę.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zaproponowała stawkę 15 zł za godzinę i poddała tą propozycję pod głosowanie. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za stawką 15 zł głosowało 2 radnych, przeciw – 11, wstrzymało się – 0.

Radna Joanna Szafrańska powiedziała, że skoro w uchwale jest podana stawka 13 zł to należy od niej zacząć głosowanie.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawkę 13 zł za godzinę. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za stawką 13 zł głosował 1 radny, przeciw – 12, wstrzymało się – 0.

Skarbnik Halina Niesteruk zapytała czy zawody pożarnicze też są ujęte w tej uchwale.

Radny Roman Ostapczuk nadmienił, że po rozmowach ze strażakami z terenu gminy Narew podnoszenie uposażenia za szkolenia jest bezsensowne. Radny Roman Ostapczuk proponuje, aby rozgraniczyć stawki za szkolenia i akcje ratowniczo-gaśnicze.

Radny Witold Bubnicki zaproponował, aby stawki za szkolenia pozostawić, a podwyższyć stawki za akcje ratowniczo-gaśnicze.

Radca prawny Jakub Ławniczak powiedział, że najważniejsze to ustalić ekwiwalent za akcje ratowniczo-gaśnicze, za szkolenia i za zawody pożarnicze.

Skarbnik Halina Niesteruk dodała, że w nowej uchwale trzeba to wszystko ująć, bo stara uchwała straci moc.

Radca prawny Jakub Ławniczak powiedział, że można to uchwalić odrębnymi uchwałami, a można też w jednej, są różne możliwości i to zależy od Rady.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zaproponowała, aby w uchwale wykreślić szkolenia i ująć tylko za akcje ratowniczo-gaśnicze, a na kolejną sesję przygotować uchwałę, określającą stawki za szkolenia i zawody pożarnicze.

Radna Joanna Szafrańska powiedziała, że najlepiej żeby to było wszystko w jednej uchwale, z wyszczególnieniem na akcje ratowniczo-gaśnicze, szkolenia i zawody pożarnicze.

Radca prawny Jakub Ławniczak dodał, że można tak zrobić i wyszczególnić poszczególne części.

Radny Roman Ostapczuk dodał, że Rada ustali stawki, a do radcy prawnego będzie należało właściwie ująć to w uchwale.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawkę 16 zł za godzinę za akcję ratowniczo-gaśniczą. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem stawki 16 zł głosowało 12 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawkę 11 zł za godzinę za szkolenia. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem stawki 11 zł za szkolenia głosowało12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawkę 11 zł za godzinę za zawody sportowo-pożarnicze. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem stawki 11 zł za zawody sportowo-pożarnicze głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Radca prawny Jakub Ławniczak przedstawił jak powinna wyglądać uchwała ze zmianą.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały ze zmianą.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały ze zmianą. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XII/53/15 Rady Gminy Narew z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie ustalenia ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych i szkoleniach przeciwpożarowych stanowi załącznik Nr 12 do protokołu.

 

- w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała cz są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zadano.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XII/54/15 Rady Gminy Narew z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Narew stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.

 

- w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zadano.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 2, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XII/55/15 Rady Gminy Narew z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Narew stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.

 

- w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Narew na lata 2015-2032.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są pytania do projektu uchwały.

Radny Roman Ostapczuk zapytał, czy jeżeli Rada nie przyjmie projektu budżetu, to czy nie należy przełożyć tej uchwały i głosować jej jako kolejnej.

Skarbnik Halina Niesteruk wyjaśniła, że w tej uchwale w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej są ujęte zmiany, które były od czerwca do końca grudnia 2015 roku, zgodnie z budżetem. Nadmieniła, że taka jest zasada, że najpierw planujemy, a potem budżet planujemy i dlatego ona musi być pierwsza. Dodała, że ostatnio aktualizowaliśmy Wieloletnią Prognozę Finansową na koniec czerwca.

Radna Halina Turbaczewska zadała pytanie, dlaczego nie są planowane na te lata jakieś inwestycje.

Skarbnik Halina Niesteruk wyjaśniła, że obowiązkiem w Wieloletniej Prognozy Finansowej jest ujęcie inwestycji na rok bieżący oraz na 3 lata do przodu, ale obowiązek jej stworzenia to tylko spłata pożyczek i kredytów. Dodała, że dochody i wydatki są do czasu spłaty kredytów i pożyczek i dlatego u nas jest to do 2032 roku. Podkreśliła, że nikt nie jest alfą i omegą i nie wie co będziemy robić za trzy lata.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XII/56/15 Rady Gminy Narew z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Narew na lata 2015-2032 stanowi załącznik Nr 15 do protokołu.

 

- w sprawie zmian w budżecie gminy na 2015 rok.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zaproponowała, aby przegłosować przyznanie pomocy dla pogorzelców po 1 000 zł.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że Komisja Rozwoju stwierdziła, aby każdy podszedł do tej sprawy indywidualnie, gdyż jest podane konto i można przekazać na konto.

Skarbnik Halina Niesteruk poinformowała, że gmina nie może przekazać pieniędzy na ten cel. Wyjaśniła, że Urząd Gminy w Hajnówce założył konta dla poszkodowanych rodzin i my jako gmina nie możemy przekazać takich pieniędzy.

Radna Joanna Szafrańska poprosiła o wyjaśnienia od radcy prawnego, w kwestii udzielania pomocy przez urząd gminy, tj. komu można udzielać takiej pomocy.

Radca prawny Jakub Ławniczak wyjaśnił, iż są specjalne środki, że czasami po powodzi czy po kataklizmach idą środki z centrali przez wojewodę i to jest co innego niż takie prywatne zbieranie.

Skarbnik Halina Niesteruk udzieliła wyjaśnień w sprawie dodatkowych zmian w budżecie. Wytłumaczyła, że chodzi o kwotę 18 476,92 zł po stronie dochodów, która wpłynęła dodatkowo na zakupy bieżące dla OSP z projektu transgranicznego „Chrońmy Puszczę Białowieską”, czyli z którego otrzymaliśmy wóz strażacki MAN. Wyjaśniła również, że trzeba było dołożyć do tego celu 18,94% co daje kwotę około 3 500 zł naszych środków. Kolejno Skarbnik Halina Niesteruk wyjaśniła, że otrzymaliśmy zwiększenie subwencji ogólnej o 34 199 zł i zmniejszony został podatek od nieruchomości o tą samą kwotę, ponieważ planu nie wykonamy. Jeżeli chodzi o wydatki Skarbnik Halina Niesteruk wyjaśniła, że została rozdysponowana kwota dotacji na OSP, plus nasze środki oraz zwiększone zostały wydatki na domy pomocy społecznej o 210 zł. Nadmieniła również, że nie wycofała pieniędzy na boks garażowy w Trześciance, ponieważ nie ma co zrobić z tymi pieniędzmi na koniec roku. Skarbnik powiedziała, że ta inwestycja nie jest wykonana, a te pieniądze zostaną w wolnych środkach i przejdą na przyszły rok. Skarbnik Halina Niesteruk wyjaśniła również, że zarządzeniem Wójta Gminy Narew została zmieniona dotacja podmiotowa dla Gminnej Biblioteki Publicznej i dla Narwiańskiego Ośrodka Kultury. Powiedziała ona, że dla biblioteki zabrano 25 tys. zł, natomiast dla NOK dodano te 25 tys. zł i dlatego został zmieniony załącznik dotacyjny z aktualnymi dotacjami dla tych instytucji. Skarbnik dodała, że teraz biblioteka się nie wyrabia i nie opłaci w 2015 roku składek do ZUS.

Radny Witold Bubnicki zadał pytanie do Pani Skarbnik, jak ta sytuacja ma się do dyscypliny budżetowej oraz czy w Gminie Narew istnieje coś takiego jak dyscyplina budżetowa.

Skarbnik Halina Niesteruk wyjaśniła, że dokąd nie zostanie wykonany wydatek ponad plan, nie ma dyscypliny budżetowej. Dodała, że termin płatności składek do ZUS jest do 5 stycznia, także zostaną one opłacone.

Radny Witold Bubnicki zapytał jak to się ma do dyscypliny budżetowej, jeżeli dla Narwiańskiego Ośrodka Kultury są w ciągu roku dokładane pieniądze i dotacja w ciągu roku została podniesiona o około 70 tys. zł.

Skarbnik Halina Niesteruk odpowiedziała, że dyrektor nic nie zrobił złego, gdyż dostał pieniądze, a Rada i ewentualnie Wójt zgodzili się na to.

Radna Joanna Szafrańska wspomniała, że dyrektor NOK Pani Agata Smoktunowicz zrealizowała projekt modernizacji kortu tj. budowy boiska wielofunkcyjnego i było to na zlecenie poprzedniej Rady. Dodała, że z tego powodu NOK poniósł duże koszty i dlatego zabrakło budżetu do końca roku.

Radny Roman Ostapczuk odpowiedział, że nie chodzi o wykonanie boiska, ale pieniądze idą również na klub sportowy „Iskra”. Dodał, że na posiedzeniu komisji Pani dyrektor nie wspomniała o dodatkowych 25 tys. zł przekazanych z budżetu, po tym jak otrzymała niedawno 42 tys. zł.

Radna Joanna Szafrańska odpowiedziała, że Rada tego nie przekazała, a te pieniądze przekazał Wójt.

Radny Roman Ostapczuk stwierdził, że budżet musi być opracowany realnie, aby nie dokładać w ciągu roku pieniędzy. Dodał także, że należy zrobić porządek w papierach, albo zrobić porządek w egzekwowaniu tego.

Radna Joanna Szafrańska dodała, że radni nauczeni doświadczeniem będą od tej pory pilnować dyscypliny budżetowej.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 3.

Uchwała Nr XII/57/15 Rady Gminy Narew z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2015 rok stanowi załącznik Nr 16 do protokołu.

 

- w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Narew na lata 2016-2032.

Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała, że słuchając protokołu Komisji Rozwoju jest zaskoczona tym, że budżet jest utożsamiany z funduszem sołeckim. Nadmieniła, że twórcy budżetu musieli uwzględnić w projekcie budżetu wszystkie zadania przedstawione przez sołectwa. Dodała, że rolą Rady było pochylić się nad tymi zadaniami, przeanalizować po kolei i odrzucić. Skarbnik powiedziała, że Rada nie odrzuciła żadnego zadania i one są w budżecie.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powiedziała, że skoro fundusz sołecki został pierwszy raz zatwierdzony, zadania zostały zatwierdzone przez rady sołeckie i mieszkańców, to ustalono z Wójtem, że będą one wyglądały tak jak zatwierdzili to mieszkańcy.

Radna Halina Turbaczewska wyjaśniła dlaczego Komisja Rozwoju tak postanowiła. Nadmieniła, że ma wykaz ile kosztowało zrobienie dokumentacji na oświetlenie i powiedziała, że od 2010 roku zrealizowano tylko dwa doświetlenia: w miejscowości Saki na około 12 tys. zł oraz w Trześciance na około 33 tys. zł. Radna Halina Turbaczewska zauważyła, że niektóre sołectwa wnioskowały o zakup naczyń, czajników elektrycznych lub krzeseł do świetlic. Zaproponowała, aby mieszkańcy jeszcze raz spotkali się i przedyskutowali to, bo być może oświetlenie jest ważniejsze.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk dodała, że dokumentacja na te oświetlenia, o których wspomniała radna Halina Turbaczewska, jest już nieważna i była wykonana za poprzedniego wójta.

Skarbnik Halina Niesteruk poinformowała, iż patrząc na zadania do wykonania z funduszu sołeckiego, to do każdego potrzebna jest dokumentacja. Dodała również, że żadne sołectwo nie zgodzi się oddać swego funduszu na rzecz innej miejscowości, więc lepszy jest zakup drobnych rzeczy typu czajnik czy stolik, bo do tego nie jest wymagana dokumentacja. Skarbnik podała przykład wsi Ancuty, gdzie zaplanowano remont ulicy we wsi i dożwirowanie ulicy bocznej za kwotę 9 780 zł i zapytała, kto zadecyduje w jaki sposób ten remont ma być wykonany. Powiedziała ona, że musi być projekt techniczny, bo inaczej tego się nie da w gminie zrobić. Dodała, że projekt będzie kosztował np. 5 tys. zł, a 4 tys. zł zostanie na wykonanie.

Radna Joanna Szafrańska wspomniała, że było zarządzenie Wójta Gminy Narew poprzedniej kadencji, mówiące o zakupach typu naczynia, czy czajnik, realizowanych z wynajmu sal w świetlicach wiejskich.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powiedziała, że rozmawiała na temat funduszy sołeckich z Wójtem i ponieważ realizacja funduszu w naszej gminie odbędzie się po raz pierwszy, to zobaczymy jak to wyjdzie. Powtórzyła, że postanowiono nie ingerować w zadania i pozostawić je tak, jak postanowili mieszkańcy.

Radna Joanna Szafrańska stwierdziła, że fundusz sołecki jest taką instytucją prawną dla gmin bogatych, które mogą sobie na to pozwolić. Dodała, że w naszej gminie są priorytety i dlatego poprzednia Rada przez tyle lat decydowała o nie uchwalaniu funduszu sołeckiego. Nadmieniła również, iż wnosi, aby fundusz sołecki nie był uchwalany na następny rok, a taką uchwałę należy podjąć do końca marca.

Głos zabrała sołtys wsi Makówka Maria Skokin stwierdzając, iż brakujące oświetlenie, o którym wcześniej mówiła należy wykonać na zakręcie przy wjeździe do Narwi, a nie w Makówce.

Radny Roman Ostapczuk odniósł się do wypowiedzi radnej Joanny Szafrańskiej, która wspomniała Radę poprzedniej kadencji. Stwierdził on, że chciałby zobaczyć, jakie wtedy były przygotowane priorytety na poszczególne wsie i jakie inwestycje.

Radna Joanna Szafrańska odpowiedziała, że potrzeba trochę odpowiedzialności i zrozumienia jakie są skutki danej uchwały.

Radny Roman Ostapczuk odpowiedział, że skutek jest taki, że zarówno Narew jak i pozostałe wsie mają prawo otrzymać coś z budżetu, co im się od dawna należy. Radny wspomniał o projektach obywatelskich, jakie są realizowane w miastach oraz powiedział, że nie rozumie dlaczego radna Szafrańska jest temu przeciwna.

Radna Joanna Szafrańska odpowiedziała, że zawsze była temu przeciwna.

Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, że miniony rok był bardzo zły i należy się wstydzić. Dodała, że od początku roku nie została zrobiona żadna strategia, nie zostały dożwirowane drogi, bo mówiono, że nie ma żwiru, a okazało się, że żwir jest. Radna powiedziała, że w miejscowościach Białki i Puchły na drogi została dowieziona czarna ziemia i zrobiło się błoto. Radna Tamara Leszczyńska zwróciła się do sołtysów, aby zgłaszali się o dożwirowanie dróg, bo żwir jest na gminnej żwirowni. Dodała również, że żwir jest kradziony.

Radny Roman Ostapczuk dodał, że ma informacje, iż wyjechało tam ponad 100 samochodów ze żwirem.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, iż pytała Sekretarza czy coś wie na ten temat. Wyjaśniła również, że podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji Rozwoju, na gminnej żwirowni stały koparka, ładowarka, samochód i operator.

Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, że nie ma w tej chwili Wójta, ale jest Sekretarz, który koordynuje i nadzoruje prace remontowe w urzędzie gminy, więc może Sekretarz też jest w temacie oraz że nie należy wszystkiego zwalać na Wójta. Radna zapytała, gdzie przez rok czasu dożwirowano jakąś drogę.

Głos zabrał sołtys sołectwa Doratynka Witalis Selewoniuk stwierdzając, że od 5 lat jest tylko jeden temat, iż robimy drogi i więcej nic.

Radna Joanna Szafrańska dodała, że przez 2 lata jest zabierane z budżetu po 100 tys. zł z paragrafu na drogi gminne. Radna stwierdziła, że niewykonany został budżet i zapytała dlaczego.

Sołtys sołectwa Doratynka Witalis Selewoniuk powiedział, że na miejscowość Narew były brane kredyty, a na żadną inną wieś nie.

Radna Joanna Szafrańska nadmieniła, że zalecenia Komisji Rewizyjnej są takie, aby wszystkie dochody ze sprzedaży gruntów były wydatkowane na poszczególne wsie i tego nie powinno się odwlekać.

Radna Tamara Leszczyńska poinformowała, że była w urzędzie marszałkowskim u dyrektora dziedzictwa narodowego, który prosił o przyjazd wójta, gdyż jest możliwość pozyskania pieniędzy. Powiedziała również, że była u konserwatora zabytków, który czeka na zaproszenie do wsi Soce, żeby pozyskać jakieś fundusze. Następnie radna Tamara Leszczyńska skierowała pytanie do radnej powiatowej Agnieszki Jarmocik odnośnie wsi Puchły, aby dokończyć 1 km drogi oraz wykonać pobocze przy cmentarzu.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr XII/58/15 Rady Gminy Narew z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Narew na lata 2016-2032 stanowi załącznik Nr 17 do protokołu.

 

- w sprawie uchwalenia budżetu gminy Narew na 2016 rok.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są pytania do uchwały.

Głos zabrał Radny Roman Ostapczuk, który stwierdził, że Komisja Budżetu i Finansów odrzuciła projekt budżetu. Dodał, że niektóre punkty w budżecie były do przyjęcia, ale chodzi o niektóre tematy, które należy unormować. Jako przykład podał Gminną Bibliotekę Publiczną i Narwiański Ośrodek Kultury oraz ściągalność należności, co zauważyły również Komisja Rozwoju i Komisja Rewizyjna. Radny Roman Ostapczuk przytoczył artykuł z gazety „Poradnik Rolniczy”, w której ludzie pytają o różne rzeczy. Artykuł mówił o obowiązku podłączenia do sieci kanalizacyjnej i padło w nim pytanie czy jest obowiązek przyłączenia do kanalizacji oraz czy można tego uniknąć, jeżeli wybuduje się przydomową oczyszczalnię. Odpowiedź na te pytania, którą przeczytał Radny Roman Ostapczuk brzmiała następująco: „Wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków byłoby możliwe, jest tylko w przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona. Zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przyłączenie się do istniejącej sieci kanalizacyjnej jest obowiązkowe. Obowiązek taki nie ciąży na właścicielu tylko wtedy, jeżeli jego nieruchomość jest już wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniającą określone wymagania. W razie nie zastosowania się do tego obowiązku wójt (burmistrz lub prezydent miasta) wyda decyzję administracyjną, nakazującą przyłączenie danej nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej. W decyzji zostanie określony termin w jakim właściciel nieruchomości musi wykonać przyłącze.” Radny Roman Ostapczuk, nawiązując do przytoczonego artykułu, zwrócił się do radcy prawnego, aby w porozumieniu z Wójtem przygotował takie pisma do osób, które nie są podłączone do kanalizacji. Wracając do wypowiedzi Wójta na temat wycinki lasu w miejscowości Soce, radny Roman Ostapczuk powiedział, że zostało to wykonane z naruszeniem prawa, ponieważ do takiego typu inwestycji prowadzonych na terenie gminy potrzebny jest przetarg. Dodał także, że na początku pracownicy urzędu gminy bez pozwolenia i bez uprawnień wykonywali prace związane z wycinką drzew.

Skarbnik Halina Niesteruk oraz radna Joanna Szafrańska odpowiedziały, że dwie osoby mają takie uprawnienia.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, iż był u Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa, który powiedział, że takich uprawnień pracownicy nie mają.

Skarbnik Halina Niesteruk odpowiedziała, że kierownik nie dopuściłby do tego typu prac ludzi bez uprawnień i można to sprawdzić w aktach pracowników.

Radny Roman Ostapczuk zapytał radcę prawnego, czy w związku z odejściem na emeryturę Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa, jak również na miejsce Pani Skarbnik, Wójt może zatrudnić bez ogłaszania konkursu.

Skarbnik Halina Niesteruk odpowiedziała, że na skarbnika może zatrudnić.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poinformowała, że jest ogłoszony konkurs na stanowisko kierownika gospodarki komunalnej. Dodała również, że odnośnie przyłączy do kanalizacji, pisma przez Wójta zostały wysłane.

Radny Roman Ostapczuk zapytał, czy było to tylko powiadomienie, czy też decyzja administracyjna, że do kanalizacji trzeba się przyłączyć.

Radca prawny Jakub Ławniczak powiedział, iż on rozumie, że w gminie występują przypadki, kiedy do kanalizacji nie chcą się przyłączyć osoby, które dopiero się wybudowały. Radca prawny zaznaczył, że osoby, które mają przydomowe zbiorniki, a dopiero później jest położona kanalizacja, nie mają obowiązku przyłączania się do kanalizacji i to jest tylko w przypadku nowej zabudowy.

Radna Halina Turbaczewska wyjaśniła, że chodzi o osoby, które były pobudowane kiedy robiona była kanalizacja i nie są do tej pory podłączone do niej.

Skarbnik Halina Niesteruk dodała, że te nieruchomości nie mają przydomowych oczyszczalni, a jedynie mają szamba.

Radca prawny Jakub Ławniczak nadmienił, że jeżeli gmina poniesie jakiekolwiek wydatki na przyłączenie i jeżeli taka osoba będzie skłonna podpisać umowę, zanim zostanie wydana decyzja oraz jeżeli właściciel takowej nieruchomości nie zapłaci, to pozostaje droga sądowa. Dodał również, że w innych gminach tak to się odbywa. Odnośnie konkursu na wolne stanowisko radca prawny poinformował, że jest możliwość zatrudnienia pracownika samorządowego bez konkursu na stanowisko w urzędzie w przypadku reorganizacji urzędu. W przypadku kiedy likwiduje się stanowisko, to powierza się to likwidowane stanowisko bez konkursu innemu stanowisku. Nadmienił także, że można bez konkursu zatrudnić w ramach awansu wewnętrznego.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, że chodzi tu o osoby z zewnątrz.

Radca prawny Jakub Ławniczak odpowiedział, że co do osób z zewnątrz, to nie ma takiej możliwości. Wyjaśnił również, że pomoc administracyjna jest to tylko archiwizacja, kopertowanie, kserowanie i nie są to stanowiska urzędnicze. Dodał, że osoba zatrudniona na stanowisku pomoc administracyjna nie może wykonywać żadnych czynności administracyjnych, związanych z wykonywaniem prawa materialnego.

Radny Roman Ostapczuk zapytał, czy taką osobę można później przesunąć na inne stanowisko.

Radca prawny Jakub Ławniczak odpowiedział, że nie można, gdyż to są dwa różne stanowiska, tj.  stanowisko pomocnicze i stanowisko urzędnicze. Dodał, że w ramach stanowisk urzędniczych można przesunąć w drodze awansu zawodowego i w drodze reorganizacji.

Radna Joanna Szafrańska powiedziała, że Sekretarz udzielił komisji informacji, iż Pani pracująca w sekretariacie i wykonująca dodatkowo obowiązki z zakresu decyzji administracyjnych przyznawania zasiłków, jest na stanowisku pomocy administracyjnej.

Skarbnik Halina Niesteruk odpowiedziała, że ta Pani nie podpisuje decyzji administracyjnych. Decyzje te podpisuje Wójt.

Radca prawny Jakub Ławniczak dodał, że to nie jest samodzielne stanowisko.

Kolejno Radna Halina Turbaczewska zadała zapytanie dla Sekretarza, kiedy został ogłoszony konkurs na kierownika gospodarki komunalnej.

Sekretarz Wojciech Popławski odpowiedział, że konkurs nie został jeszcze ogłoszony.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że ma informacje, iż były kierownik gospodarki komunalnej odchodzi na emeryturę, ale będzie pracować w urzędzie na umowę zlecenie.

Sekretarz Wojciech Popławski odpowiedział, że nic mu nie wiadomo jakie zamierzenia ma Wójt wobec byłego kierownika gospodarki komunalnej. Nadmienił, że jeżeli były kierownik zgodzi się pracować na umowę zlecenie, to nie będzie miał pełnego zakresu obowiązków jak dotychczas. Dodał, że część obowiązków i tak ktoś będzie musiał wykonywać. Nadmienił również, że z uwagi na zakres obowiązków, konkurs nie został jeszcze ogłoszony i nie wiadomo jeszcze, czy będzie to konkurs na kierownika czy na inspektora w tym referacie.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk przeprosiła, że przekazała błędną informację o ogłoszeniu konkursu na ten etat.

Radna Halina Turbaczewska zapytała co dzieje się obecnie z obowiązkami byłego kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa.

Sekretarz Wojciech Popławski odpowiedział, że do momentu ogłoszenia konkursu i wyłonienia kandydata na to stanowisko, te czynności przejęli inni pracownicy.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, dlaczego czynności rozdzielone zostały na osoby pomocnicze, skoro nowa osoba ma być wyłoniona w drodze konkursu.

Sekretarz Wojciech Popławski odpowiedział, że czynności zostały rozdzielone nie na osoby pomocnicze, a na pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych.

Radny Roman Ostapczuk zapytał radcę prawnego, czy mając wiedzę, że pracownik odchodzi na emeryturę, jest określony czas na zatrudnienie kogoś na jego miejsce.

Radca prawny Jakub Ławniczak odpowiedział, że ustawa o pracownikach samorządowych nie reguluje kwestii planowania zatrudnienia i jest to kwestia planowania zarządzania danym podmiotem, a nie regulacja ustawy o pracownikach samorządowych. Nadmienił, że ustawa o pracownikach samorządowych dopuszcza możliwość powierzenia na okres do 3 miesięcy zadań odchodzącego pracownika, innym pracownikom w urzędzie, za co przyznaje się dodatek zadaniowy.

Radna Joanna Szafrańska stwierdziła, że są ograniczenia, gdyż osoby które mogłyby pełnić te funkcje nie mają odpowiedniego przygotowania, np. w kwestii przygotowania dokumentacji przetargowej. Dodała, że powinna być polityka zatrudnienia, kiedy jest wiadomo, że odejdą pracownicy.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, że były kierownik gospodarki komunalnej przed odejściem mówił z pewnym rozgoryczeniem na komisjach, że nikt go nie pytał co się dzieje na jego stanowisku pracy, czy jest zajęty i jakie ma wszczęte procedury.

Radca prawny Jakub Ławniczak odpowiedział, że może on jedynie podpowiadać pewne rozwiązania i przedstawiać regulacje prawne.

Radna Wiera Dudzicz stwierdziła, iż to Sekretarz powinien organizować pracę urzędu, a nie Wójt oraz że to Sekretarz za to odpowiada i powinien to wyjaśnić.

Sekretarz Wojciech Popławski powiedział, że zgłaszał swoje propozycje dla Wójta odpowiednio wcześniej.

Skarbnik Halina Niesteruk dodała, iż ona zadbała o swoje stanowisko, gdyż przedstawiła Wójtowi kandydatkę na Skarbnika, osobę doświadczoną, która jest dużo młodsza i przez pewien okres powinna pracować, jeżeli Wójt się zdecyduje.

Sekretarz Wojciech Popławski powiedział, że decyzja należy do Wójta.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, że w przedłożonym projekcie budżetu są zbyt małe środki na remonty w szkole, a planowana termomodernizacja nie obejmie wielu elementów i wewnątrz nie będzie praktycznie nic robione. Dodał on, że jeżeli robimy wszędzie oszczędności, to powinniśmy przestać oszczędzać na szkole, natomiast budżet tego nie uwzględnia. Radny zaproponował, aby zebrać całą Radę, poprosić Wójta oraz Panią Skarbnik i wspólnie wypracować wspólne stanowisko.

Radna Tamara Leszczyńska nawiązała do wypowiedzi odnośnie wycinki drewna we wsi Soce. Stwierdziła, iż w przypadku huraganu, który zniszczył dużą powierzchnię lasu, przetarg jest niekonieczny i żeby nie wprowadzać nikogo w błąd.

Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała, że jeżeli radni chcą przeznaczyć środki na remont w szkole, to na pewno będą wolne środki i będzie to można wprowadzić zmianami do budżetu.

Radny Witold Bubnicki powiedział, iż na komisjach poświęconych projektowi budżetu byli dyrektorzy gminnych jednostek, którzy przynoszą plany swoich budżetów na rok następny. Radny poinformował, iż proponowany przez dyrektora projekt budżetu szkoły w niewielkim stopniu różni się od budżetu proponowanego przez Wójta, jest on realny i dla komisji wszystko było oczywiste. Dodał, iż nieprawdą jest, że dyrektor szkoły nic nie zrobi wewnątrz, gdyż ma szeroko zakrojone plany. Radny Witold Bubnicki stwierdził, że problemy zaczynają się przy jednostkach kultury, gdzie założenia i przewidywania budżetowe są później mocno weryfikowane. Radny powiedział, że na komisji rewizyjnej jest formułowanych wiele wniosków, przedstawianych później Radzie, dyrektorom jednostek oraz Wójtowi, z których to wniosków żaden nie został w pełni zrealizowany. Stwierdził, że komisja wnioskowała, żeby wydatki powyżej 2 tys. zł były parafowane przez Wójta i Skarbnika, na co Skarbnik Gminy odpowiedziała, że jest to niemożliwe, gdyż dyrektorzy jednostek organizacyjnych mogą dysponować swoim budżetem dowolnie. Radny powiedział, iż Wójt napisał do dyrektorów jednostek kultury pismo dotyczące uzgadniania z nim wydatków, ale dalej nie ma uzgadniania wydatków. Radny Witold Bubnicki stwierdził, że plany budżetów zaproponowane przez dyrektorów jednostek kultury znacząco odbiegały od naszych realiów i musiały one zostać skorygowane. Dodał on, że w przypadku Gminnej Biblioteki Publicznej przy budżecie 200 tys. zł, płace zajmują 178 tys. zł na 3,5 etatu.

Dyrektor Anna Andrzejuk-Sawicka powiedziała, że biblioteka ma trzy budynki do obsługi.

Radny Witold Bubnicki powiedział, że jeżeli można zamknąć kopalnię, stocznię lub hutę, to również można połączyć bibliotekę z ośrodkiem kultury i przez to zlikwidować etaty oraz rozrzutność środków finansowych. Radny zapytał dyrektora biblioteki, w jaki sposób biblioteka wydaje obecnie książkę, skoro miała uzgadniać z Wójtem swoje znaczące wydatki. Dodał, iż dyrektor biblioteki powiedziała na posiedzeniu komisji o wydawanej książce i jest on tym zaskoczony. Radny stwierdził, że Pani E.A. przy wydawaniu książki nie otrzymała żadnego wsparcia z gminy, poza koszem prezentów na spotkaniu autorskim. Radny zapytał, jak sprawa książki oraz remont klatki schodowej za 20 tys. zł ma się do dyscypliny budżetowej. Radny powiedział, iż we wszystkich planach biblioteki wymiana rynien, ale nie jest to robione, tylko np. robiona jest kuchnia w świetlicy w Trześciance. Dodał, że nie są realizowane sprawy priorytetowe jak np. waląca się scena w świetlicy w Łosince, czy wymagająca remontu podłoga w bibliotece w Trześciance. Radny Witold Bubnicki zapytał, dlaczego radni mają przyjąć 200 tys. zł dotacji dla biblioteki, skoro za chwilę przyjdzie Pani dyrektor i powie, że jest to za mało.

Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała, że jeżeli dyrektorzy będą wiedzieli, że takie stanowisko ma Rada, nie tak jak było to do tej pory, to mają oni pilnować swojego budżetu i nie robić imprez ponad stan.

Radny Witold Bubnicki zapytał, w jaki sposób Rada ma wymagać i dyscyplinować dyrektorów, skoro biblioteka wydaje książkę.

Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała, że Rada może nie zwiększać ich budżetu, a dyrektorzy są samodzielni i muszą posiadanym budżetem przez cały rok dysponować. Dodała, że jeżeli dyrektor tego nie zrobi, to znaczy że jest on na nieodpowiednim miejscu.

Radny Witold Bubnicki zapytał, czy w ośrodku kultury i w bibliotece jest ta sama sprzątaczka czy są różne.

Dyrektor Agata Smoktunowicz powiedziała, że w ośrodku kultury jest 3,5 etatu, z czego 3 osoby na cały etat i sprzątaczka na pół etatu. Dodała, że jest to instytucja całodobowa, gdzie powinno pracować przynajmniej 5-6 osób i dyżury powinny być w nocy.

Radny Witold Bubnicki zapytał, czy ta sama sprzątaczka nie może sprzątać w bibliotece oraz zaproponował, żeby zwiększyć jej etat, aby sprzątała w dwóch instytucjach.

Dyrektor Anna Andrzejuk-Sawicka powiedziała, iż w bibliotece jest 3,5 etatu, w Narwi pracuje Pani Siotkowska, dyrektor i pół etatu sprzątaczki, w Łosince Pani Kiełbaszewska i w Trześciance w chwili obecnej Pani Sadowska do 20 stycznia.

Radny Witold Bubnicki powiedział, że cena gazu w Łosince jest wynikiem zaniedbań zarówno dyrekcji biblioteki, jak też Pana z gospodarki komunalnej.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, że poszkodowani pozostali mieszkańcy Łosinki, gdyż to oni zostali pozbawieni biblioteki.

Radny Witold Bubnicki zapytał dyrektora biblioteki, czy nie należałoby szukać rezerw w budżecie biblioteki, skoro wynosi on 200 tys. zł, a płace wynoszą 180 tys. zł. Zaproponował on, że można zrezygnować z jakiegoś etatu lub może z pół etatu oraz dodał, iż trzeba wykazać minimum dobrej woli, żeby coś w tej kwestii zrobić.

Dyrektor Anna Andrzejuk-Sawicka powiedziała, że na dzień dzisiejszy nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie.

Radny Witold Bubnicki powiedział, że w bibliotece od kilku lat działa elektroniczny system biblioteczny MAK, gdzie można jedynie sprawdzić czy dana książka jest w bibliotece. Radny zapytał po co jest taki system, skoro nie jest użytkowany jak powinien i może tutaj poszukać oszczędności i zmniejszenia etatów.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poinformowała, że wszystko co mówił radny Witold Bubnicki jest zapisane w protokole i dyrektorzy muszą się do tego zastosować.

Radna Joanna Szafrańska stwierdziła, że nigdy nie były wykonywane wnioski komisji rewizyjnej i było to odczytywane tylko do wiadomości.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odpowiedziała, że w takim razie należy to zmienić.

Radca prawny Jakub Ławniczak zapytał, czy radny zgłasza wniosek formalny o wykreślenie z porządku obrad uchwały w sprawie przyjęcia budżetu.

Radny Witold Bubnicki powiedział, że chciałby debaty na temat projektu budżetu.

Radca prawny Jakub Ławniczak powiedział, że bez zgody Wójta radni nie mogą wprowadzić żadnych zmian do budżetu. Radca prawny zapytał, czego ma dotyczyć wniosek.

Radny Witold Bubnicki powiedział, iż przy każdej zmianie budżetu radni otrzymują załączniki i wyjściowe budżety ulegają zmianie.

Radca prawny Jakub Ławniczak powiedział, że każdy dysponent budżetu działa w ramach tego budżetu jaki dostaje, z czego jest rozliczany i jeżeli Rada nie chce przyznać jakichś środków dodatkowych, to głosuje przeciw.

Radny Witold Bubnicki zapytał, co się stanie jeśli Rada zagłosuje przeciw.

Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała, że jeśli w trakcie roku budżetowego dochodzi jakieś nowe zadanie lub projekt i Rada wyrazi na to zgodę, to daje na to pieniądze.

Radna Joanna Szafrańska stwierdziła, że przez lata nie były zgłaszane projekty.

Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała, że jest to nieprawda, bo projekty były zgłaszane.

Radna Wiera Dudzicz wspomniała o zarządzeniu Wójta, że karze oszczędnych, a nagradza rozrzutnych oraz dodała, że Wójt swoim zarządzeniem przekazał 25 tys. zł.

Radny Roman Ostapczuk dodał, że w ciągu roku Panie dyrektor piszą projekty, pozyskują zewnętrzne środki, a co za tym idzie w jakiś sposób oszczędzają. Radny zapytał, czy mamy karać za to, że pozyskiwane są zewnętrzne środki oraz że zostają pieniądze.

Radny Witold Bubnicki powiedział, iż Rada musi o tym wiedzieć. Radny podał przykład dyrektora szkoły, który pisze projekt na 1 mln 700 tys. zł bez wkładu własnego, za co należy pochwalić. Natomiast dodał, że jeżeli jest wydawana książka i są tu nasze koszty, to Rada chce o tym wiedzieć.

Dyrektor Anna Andrzejuk-Sawicka powiedziała, iż wydanie tej książki będzie najprawdopodobniej bez kosztów.

Przewodnicząca Walentyna Timofiejuk powiedziała, że uwagi komisji rewizyjnej są zapisane w protokołach z kontroli i należy zrobić wszystko, aby było to zrealizowane i aby brać to pod uwagę przy dalszych głosowaniach. Dodała, że nie ma to nic wspólnego z przyjęciem uchwały budżetowej na przyszły rok.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 6 radnych, przeciw – 6, wstrzymało się – 1.

Uchwała w sprawie uchwalenia budżetu gminy Narew na 2016 rok nie została podjęta.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie wniosek o odebranie od 1 stycznia 2016 roku służbowego telefonu komórkowego dla Dyrektora Gminnej Biblioteki Publicznej. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem wniosku głosowało 4 radnych, przeciw – 6, wstrzymało się – 3. Wniosek nie został przyjęty.

 

Ad. 7 Interpelacje i zapytania radnych. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Ad. 8. Wolne wnioski, informacje.

W tych punktach porządku obrad głos zabrali:

Radna Agnieszka Jarmocik przedstawiła informację o swojej pracy na rzecz Gminy Narew w Radzie Powiatu Hajnowskiego oraz w Zarządzie Powiatu Hajnowskiego. Informacja radnej Agnieszki Jarmocik stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

Radna Anna Jakoniuk zapytała o inwestycje drogowe w gminie na lata 2016-2020 ujęte w Programie Rozwoju Powiatu Hajnowskiego, szczególnie o drogi do wsi Lachy i Gorodczyno oraz drogi Narew - Klejniki.

Radna Agnieszka Jarmocik odpowiedziała, że w temacie drogi Narew - Klejniki rozpoczną się rozmowy z wójtami gmin Narew i Czyże, w celu określenia zakresu opracowania dokumentacji technicznej.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła sołtysów o przekazanie mieszkańcom do podpisu list poparcia na wycięcie suchych drzew w Puszczy Białowieskiej, które zostały zaatakowane przez kornika.

Radny Roman Ostapczuk przypomniał radnym i sołtysom o inicjatywie przekazania pomocy finansowej dla dwóch domów pomocy społecznej w Kożynie i Trześciance. Dodał, że w dniu jutrzejszym dyrektor ośrodka kultury planuje przekazanie zakupionych produktów do wspomnianych domów pomocy społecznej, które mają trudną sytuację i tutaj każda złotówka się liczy.

Radna Joanna Szafrańska odniosła się do sprawy zakupu gazu w Łosince i jej odpowiedzialności jako członka komisji rewizyjnej. Radna powiedziała, że była bezprawnie wyłączana z pracy w tej komisji, podobnie jak ma to miejsce podczas obecnej kadencji Rady.

Sołtys wsi Gorodczyno Jan Selwestruk poruszył temat funduszu sołeckiego i powiedział, że inwestycji drogowych z tego nie będzie. Podkreślił, iż to mieszkańcy każdej wsi wybierali radnych, sołtysów i chcieliby coś z tego mieć w swojej miejscowości.

Sołtys sołectwa Ogrodniki Michał Szelengowicz powiedział na temat naprawy drogi ze wsi Ogrodniki do wsi Hoźna, która jest mocno rozbita. Sołtys podkreślił, że były pisane pisma do powiatu, ale nie została ona dobrze naprawiona i ludzie narzekają.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powiedziała, że jeszcze raz przekaże te uwagi.

Radna Anna Jakoniuk powiedziała, że należy oczywiście dokonywać oszczędności, ale nie można zamykać drzwi do świata kultury, a wszystkie innowacje powinny być nagradzane. Powiedziała ona, że mamy dużo małych dzieci, które mają wiele zainteresowań i nie ma dla nich żadnego koła zainteresowań, nawet w ośrodku kultury, a przez to dzieci nie mogą rozwijać swoich umiejętności i zdolności. Radna Anna Jakoniuk poruszyła temat oszczędności w zakresie oświetlenia ulicznego oraz ewentualnej możliwości wyłączenia co drugiej lampy oświetleniowej. Radna powiedziała, że płacimy około 200 tys. zł rocznie za oświetlenie 48 wsi w naszej gminie i jest to roczny budżet biblioteki. Radna dodała, że trzeba się nad tym zastanowić i zaproponowała wspólną dyskusję radnych i sołtysów z dostawcą energii na temat oświetlenia.

Radna Tamara Leszczyńska nawiązała do wypowiedzi na temat oświetlenia, podkreślając, że są sytuacje, kiedy oświetlenie jest bardzo potrzebne, np. ludziom starszym.

Radna Joanna Szafrańska powiedziała, że problem oświetlenia był poruszany przez całą poprzednią kadencję i Wójt zadecydował, że wyłączamy, bo będą oszczędności, ale nie wskazał jakiego rzędu były to oszczędności. Radna dodała, że w tej kadencji każdy chciał tego oświetlenia, ze względu na bezpieczeństwo i poruszanie się po zmroku.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, że sprawa była poruszana na jego komisji, na której Pani Skarbnik i Wójt powiedzieli, że jeżeli zaczniemy wyłączać co drugą lampę, to zostanie zabrana taryfa nocna. Radny dodał, że jest to kwestia rozwiązania, bo jest masa lamp, które mogą powstać i ludzie będą zadowoleni. Radny powiedział, że jest wiele wsi w gminie, np. Koweła, gdzie świeci się co druga lampa przez cały czas. Zaproponował, aby w dużych wsiach paliły się wszystkie lampy, a od północy co druga, co wygeneruje oszczędności na kolejne lampy oświetleniowe, o które proszą mieszkańcy.

Radna Joanna Szafrańska zapytała Skarbnika gminy o jakiej skali oszczędności możemy mówić.

Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała, że w skali roku były rachunki na 230-240 tys. zł, a teraz jest w granicach 180 tys. zł, ale to są lampy energooszczędne.

Radna Joanna Szafrańska zaproponowała, aby na wsiach zapytać mieszkańców, która wieś chce mieć wyłączone i tam wyłączyć.

Sołtys wsi Gorodczyno Jan Selwestruk powiedział, że jak nie będzie oświetlenia ulicznego we wsi, to będzie trzeba po zmroku zakładać odblaski, bo policja może ukarać.

Radna Tamara Leszczyńska poruszyła sprawę nieuczciwych osób, które namawiają starszych ludzi na wsiach na podpisywanie niekorzystnych umów na energię elektryczną. Radna poprosiła o przestrzeganie przed takimi osobami mieszkańców, w tym szczególnie ludzi starszych.

Sołtys sołectwa Doratynka Witalis Selewoniuk zapytał Sekretarza, czy gminna gospodarka komunalna jest przygotowana do odśnieżania przy ewentualnych opadach śniegu.

Sekretarz Wojciech Popławski odpowiedział, że gmina jest przygotowana.

Radny Roman Ostapczuk poruszył temat możliwości przywrócenia posterunku policji w miejscowości Narew i zapytał Sekretarza, czy są już poczynione jakieś kroki w tym kierunku.

Na zakończenie obrad Przewodnicząca Rady Gminy Walentyna Timofiejuk przekazała wszystkim zebranym życzenia świąteczne i noworoczne.

 

Ad. 9. Zamknięcie obrad XII sesji Rady Gminy Narew.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zamknęła obrady XII sesji Rady Gminy Narew o godz. 11.50.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik Nr 19 do oryginału protokołu.

Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik Nr 20 do oryginału protokołu.

 

Protokolant:

Magdalena Snarska

Przewodnicząca Rady

Walentyna Timofiejuk

 

ZAŁĄCZNIKI:

  • Załącznik nr 2 - Wniosek Wójta Gminy Narew z dnia 29 grudnia 1015r. o zmianę porządku obrad.
  • Załącznik nr 3 - Protokół nr 8/15 z posiedzenia Komisji Rozwoju Gminy w dniu 16 grudnia 2015r.
  • Załącznik nr 4 - Protokół nr 12/15 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w dniach 8-9 grudnia 2015r.
  • Załącznik nr 5 - Protokół nr 5/2015 z kontroli problemowej Urzędu Gminy Narew w dniach 8-9 grudnia 2015 roku.
  • Załącznik nr 6 - Protokół nr 14/15 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w dniu 23 grudnia 2015r.
  • Załącznik nr 7 - Protokół nr 6/2015 z kontroli problemowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narwi w dniu 23 grudnia 2015r.
  • Załącznik nr 8 - Protokół nr 13/15 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w dniu 15 grudnia 2015r.
  • Załącznik nr 9 - Protokół nr 8/2015 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 3 grudnia 2015r.
  • Załącznik nr 18 - Informacja radnej Agnieszki Jarmocik o pracy na rzecz Gminy Narew w Radzie Powiatu Hajnowskiego oraz w Zarządzie Powiatu Hajnowskiego.