O naszej gminie...

gminanarew

Gmina Narew położona jest w południowo-wschodniej części województwa podlaskiego w powiecie hajnowskim. Gmina graniczy od północy z gminą Michałowo, od wschodu z gminą Narewka, od zachodu z gminami Zabłudów i Bielsk Podlaski, zaś od południa z gminami Czyże i Hajnówka. Gmina Narew leży na szlaku drogowym Białystok - Białowieża, w obrębie Puszczy Białowieskiej.

Gmina Narew ma powierzchnię 242 km2, a na jej terenie utworzono 37 sołectw obejmujących 48 miejscowości znajdujących się w granicach Gminy. Gminę zamieszkuje obecnie około 3800 mieszkańców, zarejestrowanych jest też około 100 podmiotów gospodarczych. Głównym ośrodkiem oraz siedzibą władz gminy jest Narew. Jest to malownicza miejscowość położona nad rzeką Narew. Historia Narwi sięga już czasów średniowiecza i pełna jest odniesień do tradycji mieszczańskich. Obecnie Narew zamieszkuje około 1500 mieszkańców.


AKTUALNOŚCI I WYDARZENIA:

Protokół Nr II/14

Ad.1 Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.

II Sesja VII kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 9 grudnia 2014 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady II Sesji Rady Gminy Narew otworzyła o godz. 9.00 Przewodnicząca Rady Gminy Narew Walentyna Timofiejuk.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powitała radnych nowej kadencji, Pana Andrzeja Pleskowicza – nowo wybranego Wójta Gminy Narew, Panią Skarbnik Gminy Halinę Niesteruk, Pana Sekretarza Wojciecha Popławskiego, radnych, sołtysów, kierowników i dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, radcę prawnego, a także radną Rady Powiatu Hajnowskiego Panią Agnieszkę Jarmocik.

Następnie Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk na podstawie listy obecności poinformowała, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 15 radnych i stwierdziła prawomocność obrad. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są wnioski do porządku obrad.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała wniosek Wójta Gminy Narew o rozszerzenie porządku obrad, który stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk przedstawiła jak wyglądałby porządek obrad rozszerzony wnioskiem Wójta. Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Złożenie ślubowania przez nowo wybraną radną gminy.
  3. Wręczenie Wójtowi Gminy Narew zaświadczenia o wyborze.
  4. Złożenie ślubowania przez nowo wybranego Wójta Gminy Narew.
  5. Podjęcie uchwał:

- w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew,

- w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej,

- w sprawie powołania składów osobowych stałych komisji Rady Gminy Narew,

- w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Narew,

- w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Wójtowi Gminy Narew.

6. Zamknięcie sesji.

 

Ad.2 Złożenie ślubowania przez nowo wybraną radną gminy.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała Rotę Ślubowania radnej Anecie Leonowicz, która wypowiedziała słowo „Ślubuję”. Radna Aneta Leonowicz złożyła ślubowanie, a tym samym została zaprzysiężona do wykonywania mandatu radnej przez okres czteroletniej kadencji. Fakt ten potwierdziła własnoręcznym podpisem na Rocie Ślubowania, która stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

Ad. 3 Wręczenie Wójtowi Gminy Narew zaświadczenia o wyborze.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk udzieliła głosu Przewodniczącej Gminnej Komisji Wyborczej w Narwi Tamarze Juszkiewicz, która dokonała wręczenia Wójtowi Gminy Narew zaświadczenia o wyborze.

Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej w Narwi Tamara Juszkiewicz: „Panie Wójcie, gratuluję wygranej. Życzę podejmowania mądrych decyzji dla dobra mieszkańców naszej gminy.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Dziękuję bardzo. Na ręce Pani i wszystkich pracowników, którzy aktywnie uczestniczyli w organizowaniu tychże wyborów bardzo dziękuję za rzetelne i solidne wypełnienie swoich obowiązków.”

 

Ad. 4 Złożenie ślubowania przez nowo wybranego Wójta Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała Rotę Ślubowania Wójta Gminy Narew, który wypowiedział słowa „Ślubuję. Tak mi dopomóż Bóg”. Fakt ten potwierdził własnoręcznym podpisem na Rocie Ślubowania, która stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Pani Przewodnicząca, Panie i Panowie radni Gminy Narew, Panie i Panowie sołtysi. Szanowni Państwo, spadł na nas ogromny obowiązek i ogromny mandat zaufania. Jestem przekonany, że cztery lata minione przyczynimy się naszą wspólną pracą do rozwoju naszej ojczyzny, a przede wszystkim naszej gminy. Pani Przewodnicząca, zgłaszam gotowość do pełnienia obowiązków Wójta Gminy Narew wraz z podległymi mi jednostkami Urzędu Gminy, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, Narwiańskiego Ośrodka Kultury oraz Biblioteki. Mam nadzieję, że za cztery lata spotkamy się tutaj w zdrowiu i szczęściu z poczuciem należycie spełnionego naszego obowiązku w stosunku do naszego państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jak również naszej gminy. Życzę tego sobie jak również i Państwu wszystkim tu zebranym.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „A ja Panie Wójcie życzę, aby Pan w tej kadencji unijne pieniądze czerpał pełnymi garściami.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Bardzo dziękuję i jestem pewny, że tak się stanie”.

 

Ad. 5 Podjęcie uchwał.

  • w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o podanie 3 kandydatów do komisji skrutacyjnej.

Radna Halina Turbaczewska zgłosiła swoją kandydaturę.

Radna Tamara Leszczyńska zgłosiła swoją kandydaturę.

Radna Joanna Krystyna Szafrańska zgłosiła swoją kandydaturę.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Głosowanie jest bardzo podobne jak na Przewodniczącego. Jest tajne i komisja rozpoczyna swoją pracę.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zgłaszanie kandydatów na Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew.

Radna Anna Jakoniuk zgłosiła kandydaturę Natalii Siemienowicz, która wyraziła zgodę.

Radna Anna Jakoniuk: „Moje argumenty to są takie. Jest to młoda osoba z perspektywami na przyszłość, nie tylko w zakresie rozwoju własnego gospodarstwa, ale też myślimy nad podniesieniem demografii naszej Gminy Narew. Jest też rolnikiem, a na czym stoi nasza gmina, tylko na rolnictwie i kto lepiej jak młody rolnik nie będzie rozumiał potrzeb rolników tych i średnich i tych moi drodzy współczesnych, bo to jest ogromna dziedzina gospodarki. Pracowita, bo prowadzenie tak wielkiego gospodarstwa rolnego, w którym jest ponad 80 sztuk bydła, to nie lada sztuka, tu trzeba być nie tylko rolnikiem, ale i w tym zawodzie skupia się wiele tych różnych zawodów i logistyki, przedsiębiorstwa, ekonomista i co nie tylko i zarządzająca osoba, także dalej nie będę wymieniać. Kto inny jak nie ona będzie ich reprezentowała. Myślę że od podszewki zna potrzeby rolników. No i mandat społeczny, uzyskała szeroki mandat zaufania od ludzi, a powiem tak na marginesie, że od kilku lat jest mieszkanką naszej Gminy Narew i już zdołała wygrać wybory, czyli ludzie jej ufają i powierzyli jej ten mandat. Chcę żebyśmy też powierzyli jej mandat i przerwali stereotypy, że młodzi ludzie nie maja doświadczenia. To bzdura, pozwólmy im działać i myślę, że taką osobą bardzo kompetentną będzie nasza tutaj młoda rolniczka, mogę tak powiedzieć?”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są inne kandydatury na Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew.

Radny Roman Ostapczuk: „Wysoka Rado, Panie Wójcie, w zasadzie to ze wszystkim się zgadzam. Mógłbym podpisać się pod tym, ale tak jak na poprzedniej Radzie, tutaj wybraliście Przewodniczącego z tej samej grupy. Sami żeście ustalili o czym Pani powiadomiła nas na spotkaniu. Wcale nie grzech, wiedzieliśmy o tym wcześniej, dobrze że ktoś się przyznaje. Ale teraz to trochę jakoś przepraszam nie tak, jeżeli z tej samej grupy jest Przewodniczący i Wiceprzewodniczący, więc może my jako radni w ogóle nie będziemy przyjeżdżać, bo Wy będziecie sami tutaj rządzić. Więc jestem jako tako, nic nie mam do Pani bez urazy, ale no…”.

Radny Witold Bubnicki: „Układ polityczny jaki jest, taki jest, Pan się nie może na to obrażać…”

Radny Roman Ostapczuk: „Ja się wcale nie obrażam”.

Radny Witold Bubnicki: „Taki jest układ polityczny. Wszyscy mieliście Państwo szanse takie same. Wszyscy mieli takie same szanse”.

Radna Anna Jakoniuk: „Na poprzednim posiedzeniu powiedziano, że to są przedstawiciele tutaj z gminy, miejscowi. Ta Pani jest zamiejscowa i wtedy zwróciłam właśnie uwagę, że ja też jestem ze wsi na argumentację Pana. Jest kobieta ze wsi, jest rolnikiem z poza Narwi i w ogóle w Narwi nie mieszkała, nie była mieszkanką gminy, 4 lata bodajże tylko jest czy 3 lata.”

Radny Roman Ostapczuk: „A więc tak, mamy zrozumieć, że Pani nie będzie optowała w każdej za Narwią?”.

Radna Natalia Siemienowicz: „ Ja powiem tak, że ja zostałam wybrana przez ludzi i będę pracować dla ludzi, nie tylko z Narwi, ale w ogóle z okolic, z całej gminy”.

Radny Roman Ostapczuk: „Jak tak to nie mam zastrzeżeń, wszyscy to słyszeli”.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Ja chciałam wyjaśnić, że z klucza partyjnego tutaj do Rady weszła tylko jedna Wiera. Reszta nie wchodziła z klucza partyjnego, a więc tu nie ma takich parytetów, że musi być…”

Radna Wiera Dudzicz: „Chwileczkę, to dajcie drugiego kandydata i sprawa rozwiązana była”.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Więc dlatego proszę podać drugą kandydaturę, nie ma problemu”.

Radny Roman Ostapczuk zgłosił kandydaturę Piotra Pawła Lewczuka, który wyraził zgodę.

Więcej kandydatów na Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew nie zgłoszono.

Następnie przeprowadzono głosowanie tajne w ten sposób, że wyczytywany przez Przewodniczącą Rady radny odbierał kartę do głosowania, oddawał głos i wrzucał kartę do urny.

Po przeprowadzeni tajnego głosowania radna Joanna Szafrańska odczytała protokół z przeprowadzenia wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew w dniu 9 grudnia 2014r., który stanowi załącznik do uchwały Rady Gminy Narew z dnia 9 grudnia 2014r. w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew.

Komisja skrutacyjna ustaliła, że na stan 15 radnych, w sesji uczestniczy 15 radnych, którym wydano karty do głosowania. W głosowaniu udział wzięło – 15 radnych. Z urny wyjęto 15 kart, w tym kart ważnych – 15. Głosów nieważnych oddano – 0. Głosów ważnych oddano – 15. Spośród ważnie oddanych głosów radna Natalia Siemienowicz otrzymała 10 głosów. Radny Piotr Paweł Lewczuk otrzymał 5 głosów. Bezwzględna większość przy 15 głosach ważnych wynosi 8. Komisja stwierdziła, że wymaganą większość uzyskała radna Natalia Siemienowicz, w związku z czym została wybrana na Wiceprzewodniczącą Rady Gminy Narew.

Radna Anna Jakoniuk: „Chciałam podziękować za to, że moja kandydatura przekonała jeszcze inne osoby i wcale nie mam tu na myśli żadnych opcji politycznych, bo nie po to żeśmy się spotkali, żeby się tutaj kłócić, tylko żeby coś zrobić dla ludzi, którzy nas wybrali. Także dziękuję dla tych innych. Brawa duże.”

W związku z wyborem Pani Natalii Siemienowicz na funkcję Wiceprzewodniczącego Rady Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr II/2/14 Rady Gminy Narew z dnia 9 grudnia 2014 roku w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Narew stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Panią Natalię bardzo proszę, zapraszam. Pani Natalio moje gratulacje i życzę konstruktywnej współpracy dla dobra całej gminy.”

Wiceprzewodnicząca Rady Natalia Siemienowicz: „Dziękuję serdecznie. Chciałabym bardzo serdecznie podziękować dla wszystkich i tym, którzy są za mną i tym którzy są przeciw, bo jednak takie nieprzyjemne słowa to też dają kopa do działania. Różni ludzie są. Nie, ja nie tylko do Was, ja do wszystkich. Różnie ludzie mówią i dlatego ja w ten sposób mówię. Zostałam wybrana przez ludzi, dla ludzi, naprawdę jestem tutaj krótko, bo jeszcze 3 lata nie minęły, dopiero w lutym miną mi 3 lata jak tu jestem. Ja się cieszę, że zostałam obdarzona takim mandatem zaufania, naprawdę, dziękuję serdecznie. Postaram się żeby ludzie źle mnie nie wspominali. Dziękuję.”

 

  • w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej

Przewodnicząca Walentyna Timofiejuk: „Powołanie Komisji Rewizyjnej chcę podzielić na takie dwie rzeczy. Najpierw dokonamy wyboru jawnego Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a potem członków, bo powołanie Komisji Rewizyjnej wiąże się z jawnym głosowaniem, a więc tu nie trzeba powoływać komisji skrutacyjnej.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o podawanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Radny Piotr Paweł Lewczuk zgłosił kandydaturę radnego Romana Ostapczuka, który nie wyraził zgody.

Radna Halina Turbaczewska zgłosiła kandydaturę radnego Witolda Bubnickiego, który wyraził zgodę.

Radna Halina Turbaczewska: „Dlaczego zgłaszam tą kandydaturę? Też powiecie, a bo oni swoich. Słuchajcie, to jest osoba niezależna, do komisji należą wszyscy. To osoba niezależna, niczego się nie będzie bała, straszaka nie będzie miała ze strony Wójta, no bo ani rodzina nie pracuje, więc uważam, że się sprawdzi. Znam tą osobę 20 lat, obserwowałam i jest bardzo aktywna, pomocna i uważam, że ta osoba nadaje się na to stanowisko.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są inne kandydatury. Więcej kandydatów nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie kandydaturę Witolda Bubnickiego na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za kandydaturą Witolda Bubnickiego na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 2.

Radny Witold Bubnicki został wybrany Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zgłoszenie 3 kandydatów na członków Komisji Rewizyjnej.

Radny Roman Ostapczuk zgłosił kandydaturę Piotra Pawła Lewczuka, który wyraził zgodę.

Radny Witold Bubnicki zgłosił kandydaturę Joanny Krystyny Szafrańskiej, która wyraziła zgodę.

Zgłoszono kandydaturę radnego Michała Kozyrskiego, który nie wyraził zgody.

Radny Michał Kozyrski: „To znaczy ja przepraszam bardzo, nie mogę, ponieważ przedyskutowałem to ze swoimi przełożonymi. To jest osoba publiczna i ja jako funkcjonariusz publiczny muszę być naprawdę bezstronny, a to jest taka komisja, gdzie no niestety będę musiał czasem podjąć jakieś działania. I mówię szczerze, że mogę czasem być po prostu nieobiektywny, potem muszę nawiązywać współpracę z różnymi organami, także lepiej akurat do Komisji Rewizyjnej żebym nie brał udziału.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „To mamy tak, Pan Lewczuk, Pani Szafrańska i jeszcze jedna osoba potrzebna jest do Komisji Rewizyjnej.”

Radna Halina Turbaczewska zgłosiła kandydaturę Walentego Sadowskiego, który nie wyraził zgody.

Radny Roman Ostapczuk: „Pani radna Szafrańska, ja przepraszam, że wejdę w słowo. Ja bym prosił, żeby do Komisji Rewizyjnej jednak, ani nikt będący lub byłym pracownikiem szkół tak jak i Pani jednak nie jest osobą bezstronną ze względu na to, że…”

Radna Joanna Krystyna Szafrańska: „Ja jestem pracownikiem tylko do 31 stycznia.”

Radny Roman Ostapczuk: „Ale tutaj jak gdyby istnieje coś takiego. Ja trochę grzebałem w tych przepisach i jest punkt, taki paragraf 82, który nawiązuje, może ja zacytuje: „Członkowie Komisji Rewizyjnej (tutaj Pan bardzo dobrze to zauważył) podlegający wyłączeniu od udziału w jej działalnościach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność”, więc Pani jak gdyby sama się wyklucza z takich, z uczestniczenia w tej komisji.”

Radna Joanna Krystyna Szafrańska: „To znaczy tak. Dotychczas ja byłam członkiem Komisji Rewizyjnej w poprzedniej kadencji z mocy ustawy, z mocy statutu gminy, ale nie uczestniczyłam np. w kontroli Gminnej Biblioteki Publicznej, w której pracuję.”

Radny Roman Ostapczuk: „No właśnie. Czy nie lepiej byłoby, gdyby Pani należała do dwóch pozostałych obojętnie do której, żebyśmy się nie narażali od góry i to bez wykluczenia. Sytuacja jest następująca. Ktoś jeszcze powiedzmy zachoruje lub ma inny wypadek losowy, wtedy już w komisji nam zostaje ile, dwie osoby, które muszą się tym zajmować. Więc jak gdyby od góry narzucamy sobie Pani nieobecność jak gdyby w tej komisji.”

Radna Halina Turbaczewska: „W komisji jest 5 osób.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Ale w rewizyjnej 4. Pani prawnik, jak to Pani widzi?”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „To znaczy proszę Państwa, tu nie ma przeciwwskazań formalnoprawnych tylko z punktu widzenia już sprawności działania komisji, bo tutaj to Państwo decydujecie. Jeżeli Państwo uznacie, że to będzie problem z czynnościami kontrolnymi, bo tutaj przede wszystkim o to chodzi i ta komisja jest do tego powołana, więc zadecydujecie czy właściwa…”

Radny Witold Bubnicki: „Do tej pory to nie przeszkadzało, w wielu kadencjach poprzednich.”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Przeciwwskazań nie ma, tylko już z punktu widzenia takiego technicznego pracy komisji. Ja myślę, że Pani Joanna powinna sama zadecydować.”

Radna Halina Turbaczewska: „Ja uważam, że to nie ma przeciwwskazań żadnych.”

Radna Joanna Szafrańska: „Ja uważam, że mogę kandydować, dlatego, że ja już znam pracę w komisji. To jest praca bardzo odpowiedzialna, zajmująca dużo czasu, no i ja oczywiście, jeżeli Rada będzie głosowała, ja jestem gotowa pracować w Komisji Rewizyjnej.”

Radna Halina Turbaczewska zgłosiła kandydaturę Adama Ostaszewskiego, który wyraził zgodę.

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Proszę Państwa tutaj jest problem głosowania jeszcze. Czy będziecie Państwo głosować, też macie zadecydować, czy nad wszystkimi członkami komisji jako jedno głosowanie, czy nad poszczególnymi członkami komisji oddzielnie.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „To jak głosujemy? Jedno głosowanie czy nad poszczególnymi członkami? To nie ma większego znaczenia, tutaj są trzy głosowania to niewiele głosowań wobec tego decyduję, że głosujemy pojedynczo nad każdą osobą.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie kandydaturę radnego Piotra Pawła Lewczuka na członka Komisji Rewizyjnej. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za przyjęciem tej kandydatury głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1. Kandydatura radnego Piotra Pawła Lewczuka na członka Komisji Rewizyjnej została przyjęta.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie kandydaturę radnej Joanny Krystyny Szafrańskiej na członka Komisji Rewizyjnej. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za przyjęciem tej kandydatury głosowało 10 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 4. Kandydatura radnej Joanny Krystyny Szafrańskiej na członka Komisji Rewizyjnej została przyjęta.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie kandydaturę radnego Adama Ostaszewskiego na członka Komisji Rewizyjnej. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za przyjęciem tej kandydatury głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1. Kandydatura radnego Adama Ostaszewskiego na członka Komisji Rewizyjnej została przyjęta.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr II/3/14 Rady Gminy Narew z dnia 9 grudnia 2014r. w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

  • w sprawie powołania składów osobowych stałych komisji Rady Gminy Narew

Przewodnicząca Rady Gminy Narew: „Też tak samo, podjęłam taką decyzję, że najpierw przegłosujemy Przewodniczących dwóch komisji, Komisji Budżetowej i Komisji Rozwoju Gminy, a potem każdy z Was zadeklaruje do której komisji chce należeć, w której chce pracować. Na początek słucham kandydatów na Przewodniczącego do Komisji Budżetowej.”

Radna Tamara Leszczyńska zgłosiła kandydaturę Romana Ostapczuka, który wyraził zgodę.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zgłosiła Zenaidę Iwaniuk, która wyraziła zgodę.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są inne kandydatury na Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów. Więcej kandydatów nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zgodnie z kolejnością zgłoszeń kandydatów poddała pod głosowanie kandydaturę Romana Ostapczuka na Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za przyjęciem kandydatury Romana Ostapczuka głosowało 7 radnych, przeciw – 4, wstrzymało się – 4.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „To znaczy, że przechodzi ta kandydatura, czy powinnam głosować drugą?”

Radca prawny Eugenia Ostapczuk: „W głosowaniu zwykłym to jest więcej głosów za niż głosów przeciwnych. Skoro ta kandydatura przeszła to ona już jest.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk stwierdziła, że Przewodniczącym Komisji Budżetu i Finansów został Roman Ostapczuk.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o podawanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gminy.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zgłosiła kandydaturę Haliny Turbaczewskiej na Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gminy, która wyraziła zgodę.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są inne kandydatury na Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gminy. Więcej kandydatów nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie kandydaturę Haliny Turbaczewskiej na Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gminy. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za przyjęciem kandydatury Haliny Turbaczewskiej głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 4.

Przewodniczącą Komisji Rozwoju Gminy została radna Halina Turbaczewska.

Przewodnicząca Walentyna Timofiejuk porosiła radnych o zgłaszanie się na członków do Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Rozwoju Gminy.

Radna Natalia Siemienowicz zgłosiła swoją kandydaturę do Komisji Rozwoju Gminy.

Radny Walenty Sadowski zgłosił swoją kandydaturę do Komisji Rozwoju Gminy.

Radna Wiera Dudzicz zgłosiła swoją kandydaturę do Komisji Budżetu i Finansów.

Radna Aneta Leonowicz zgłosiła swoją kandydaturę do Komisji Rozwoju Gminy.

Radna Anna Jakoniuk zgłosiła swoją kandydaturę do Komisji Rozwoju Gminy.

Radna Tamara Leszczyńska zgłosiła swoją kandydaturę do Komisji Budżetu i Finansów.

Radna Zenaida Iwaniuk zgłosiła swoją kandydaturę do Komisji Budżetu i Finansów.

Radny Michał Kozyrski zgłosił swoją kandydaturę do Komisji Budżetu i Finansów.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk przeczytała projekt uchwały w sprawie powołania składów osobowych stałych komisji Rady Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr II/4/14 Rady Gminy Narew z dnia 9 grudnia 2014 roku w sprawie powołania składów osobowych stałych komisji Rady Gminy Narew stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

 

  • w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gmin Narew

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Mam taką propozycję, żeby wynagrodzenie zasadnicze wynosiło 4 200 zł, dodatek funkcyjny 1 000 zł i dodatek specjalny 30% to jest 1 560 zł. To jest proszę Państwa najniższe wynagrodzenie, nie ma już niższego. Czy ktoś z radnych ma inną propozycję, bardzo proszę?”

Radny Piotr Paweł Lewczuk: „Myślę, że może już jak Pan Wójt został na drugą kadencję to może trochę podwyższyć jednak.”

Radny Roman Ostapczuk: „Teraz mamy podaną…”

Radna Tamara Leszczyńska: „A jaka poprzednia była?”

Radny Roman Ostapczuk: „Właśnie.”

Radny Piotr Paweł Lewczuk: „Też była najniższa.”

Radny Witold Bubnicki: „Jeszcze jest wysługa lat tak.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Tak, jeszcze jest wysługa lat. Ale poprzednio była taka sama. Przez cztery lata poprzedniej kadencji było takie same wynagrodzenie i ja proponuję nic nie podwyższać, żeby na takim samym poziomie zostawić. Poproszę Pana Wójta, może Pan Wójt coś powie.”

Radna Tamara Leszczyńska: „Jeżeli Tusk dostaje więcej, to dlaczego Wójt parę groszy nie ma dostać więcej.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Szanowni Państwo, dziękuje Panie Pawle, Pani Tamaro za wsparcie. Uzgodniłem to z Panią Przewodniczącą wstępnie. Nie stać naszej gminy na rozpustę, porozmawiamy za rok, generalnie tak jak zadeklarowałem, praca, praca ponad wszystko. Jesteśmy, jeżeli chodzi o infrastrukturę techniczną, czyli to co jest najważniejsze dla naszych mieszkańców, jesteśmy troszkę opóźnieni z tytułu tych 48 wsi i ogromu obowiązków, także przyjmuję z godnością i pokorą to wynagrodzenie, tak jak ustaliliśmy. Podkreślam w kuluarach z Panią Walą i zachęcam również Państwa. Także proszę Państwa, generalnie wynagrodzenie jest istotną kwestią, ale za ten mandat zaufania, za tą liczbę głosów jestem zobowiązany solidnie, rzetelnie i uczciwie pracować na rzecz rozwoju tejże gminy. Dziękuję.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „To znaczy tak, przyznaję się do tego, że konsultowałam z Panem Wójtem, konsultowałam z radnymi i dlatego, skoro taka jest decyzja, taka wola Pana Wójta, dziękujemy bardzo.”

Radny Witold Bubnicki: „To są kwoty brutto, tak?”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Tak, tak to jest kwota brutto.”

Radny Witold Bubnicki: „A jak będzie wysługa lat? Jaka będzie kwota?”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Szanowni Państwo ze wszystkimi dodatkami, może kwota netto jakie otrzymałem wynagrodzenie, to 5 200 zł i jakieś tam jeszcze końcóweczki.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Czyli tam około 7 tys. zł będzie brutto, a netto tak jak podał Pan Wójt. Czy wszystko jasne jest?”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Narew. W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr II/5/14 Rady Gminy Narew z dnia 9 grudnia 2014r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Narew stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.

 

  • w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Wójtowi Gminy Narew

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła radcę prawnego Eugenię Ostapczuk o wyjaśnienia do uchwały.

Radca prawny Eugenia Ostapczuk: „Proszę Państwa, Rada poprzedniej kadencji wyraziła zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radną Rady Gminy Narew Panią Szafrańską, mogę mówić, bo Pani jest osobą publiczną. Na tą uchwałę Pani Szafrańska złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku o stwierdzenie nieważności tej uchwały.”

Radna Joanna Szafrańska: „Wcześniej złożyłam wezwanie…”

Radca prawny Eugenia Ostapczuk: „Tak, do usunięcia naruszenia prawa, jednakże tu już taki był okres przedwyborczy, że jakby było za mało czasu, żeby jeszcze raz się pochylić nad tym samym problemem.”

Radna Joanna Szafrańska: „Ale w tak ważnej sprawie uważam, że Rada powinna się ustosunkować.”

Radca prawny Eugenia Ostapczuk: „To już jest jakby, te wszystkie terminy przed sądowe minęły i że tak powiem nie miało znaczenia w możliwości zaskarżenia tej uchwały do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Na dzień dzisiejszy mamy skargę Pani Radnej i do tej skargi musi ustosunkować się Rada Gminy Narew, ponieważ to jej uchwała jest skarżona. Są jakby dwie drogi załatwienia tej sprawy. Pierwszą drogą jest udzielenie pełnomocnictwa Wójtowi Gminy Narew, żeby w imieniu Gminy Narew przygotował odpowiedź na skargę i przekazał ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wraz z całością akt. Drugą drogą jest przygotowanie całego materiału na sesję, włącznie z odpowiedzią na skargę i z uchwałą przekazującą ją bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Na to jest termin 30 dni i w ciągu 30 dni od daty wpływu trzeba tą skargę wraz z całością akt przekazać. Skarga wpłynęła 4 grudnia. Proszę Państwa, ja tutaj zaproponowałam udzielenie pełnomocnictwa Wójtowi Gminy Narew z tego powodu, że to jest jakby zaszłość poprzedniej Rady i żeby uniknąć tutaj, średnio przyjemna że tak powiem poprzednia, ja akurat uczestniczyłam w tej sesji i nie koniecznie ona była do końca merytoryczna. Więc tutaj oczywiście na mnie będzie spoczywał obowiązek przygotowania odpowiedzi na skargę i ewentualnie również reprezentowania Gminy Narew przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym. Moim obowiązkiem jest obiektywne podejście do sprawy i przygotowanie całości materiałów zgodnie ze stanem faktycznym i zgodnie z prawem. Żeby uniknąć tutaj niepotrzebnych jakiś może dyskusji i emocji w tej sprawie przygotowałam pełnomocnictwo dla Wójta, żeby normalnie, spokojnie podejść do sprawy i merytorycznie ją załatwić.”

Radny Witold Bubnicki: „Ale tak to my podchodzimy tylnym wejściem.”

Radca prawny Eugenia Ostapczuk: „To nie jest tylne wejście.”

Radny Witold Bubnicki: „To nie jest w porządku chyba. My jesteśmy tutaj świeżakami i to jest sprawa, z którą chcemy się zapoznać jeszcze. Bo Pani powiedziała, że jest drugie wyjście.”

Radca prawny Eugenia Ostapczuk: „To znaczy proszę Państwa, jeżeli Państwo to chcecie tylko, że tak. W tej chwili ja jeszcze w ubiegłym tygodniu otrzymałam dokumenty i gdzieś pewnie w tym tygodniu zacznę nad tym pracować, ponieważ tu trzeba jeszcze raz jakby zapoznać się z tym wszystkim. Jeżeli Państwo chcą to wszystko tutaj dyskutować, proszę bardzo, ja jestem w stanie przygotować te materiały i dyskutujcie Państwo. Tylko proponuję zapoznać się z protokołem z poprzedniej sesji.”

Radna Joanna Szafrańska: „Protokół oddaje rzeczywiście jak było przeprowadzone postępowanie, bo ja dowiedziałam się po prostu w materiałach. Czy ja mogę przepraszam zabrać głos Pani Przewodnicząca?”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Tak, bardzo proszę.”

Radna Joanna Szafrańska: „Ja dowiedziałam się jakby w materiałach na sesję, że jestem odwoływana z pracy. Pani Dyrektor wystąpiła z wnioskiem do poprzedniej Rady Gminy. Niestety ta nieprzyjemna dla mnie sytuacja miała miejsce na ostatniej sesji, była połączona również ze skargą rodziców dzieci uczęszczających do świetlicy przy filii bibliotecznej, w której ja jeszcze pracuję i sposób w jaki był rozpatrzony wniosek Pani Dyrektor uważam, że absolutnie nie odpowiada jakby uzasadnieniu uchwały. Uzasadnienie uchwały zawierało krótkie, lakoniczne sformułowanie, że ja naruszyłam obowiązkom pracowniczym. Poza tym w uzasadnieniu jest stwierdzenie, że Pani Dyrektor udzieliła obszernych wyjaśnień i że odczytała tylko swój wniosek. Z protokołu, zachęcam do przeczytania, jedną i druga skargę i sposób jej załatwienia, wynikało wyraźnie, że Pani Dyrektor nie uzasadniała w żaden sposób szeroko, merytorycznie swojego wniosku. W związku z czym zostało naruszone wiele artykułów związanych z prawem procesowym. Tutaj ja podam, że przede wszystkim artykuł 77, który zobowiązuje jakby organ do należytego rozpatrzenia tak poważnej bardzo sprawy, jaką jest pozbawienie kogoś pracy i to jeszcze osoby cieszącej zaufaniem publicznym i tym, że powołuje się wiele jakby zarzutów w stosunku do mojej osoby związanych z pracą mnie jako radnej, co z mocy ustawy o samorządzie gminnym jakby nie powinno być w ogóle brane pod uwagę. W związku z tym już ja nie będę tutaj czytać całej tej skargi i wymieniać tej całej masy artykułów na jakie ja się powołuję w swojej skardze do WSA. Przysługuje mi takie prawo, ja z tego prawa korzystam i korzystam również z prawa, po prostu z artykułów jakie daje mi możliwość odwołania od wypowiedzenia. W tej chwili sprawa jest w również Sądzie Pracy, nie wiem dlaczego Rada nie zastanowiła się bardzo mocno nad tą sytuacją. Wprowadziła w tej chwili stan taki, że w dwóch sądach będzie prowadzona sprawa. Sprawy będą długotrwałe i bardzo kosztowne, bo wczoraj dostałam materiały z Sądu Pracy gdzie Pani Dyrektor wynajęła jakby adwokata Pana Stanisława Skalimowskiego, jest to bardzo znana rodzina adwokacka, więc honoraria są pewnie bardzo wysokie. No nie wiem jakie będzie zakończenie, ale na pewno nieprzyjemne dla nikogo. Ktoś poniesie te koszty i to duże, bo sprawa będzie ciągnęła się, Państwo sami wiecie, że w sądach to się ciągnie długo. Ja zostaję w tej chwili do 31 stycznia pracuję, jakby staję się osobą bezrobotną nawet bez prawa do zasiłku. Teraz ponieważ jest tu z nami radny, który głosował za umożliwieniem wypowiedzenia mi umowy o pracę Pan Ostaszewski. Może Pan Ostaszewski wypowie się jakie to fakty i jakie zdarzenia Rada wzięła pod uwagę i uznała jakby za ważne dla umożliwienia wypowiedzenia tego, a jakie odrzuciła, bo ja złożyłam jakby szerokie wypowiedzenia, może w protokole jest to troszeczkę tak chaotycznie, bo wiadomo, że człowiek jest zdenerwowany, ale prosiłabym radnego, że może on przybliży nad czym Rada pracowała.”

Radna Wiera Dudzicz: „Przepraszam czy Pani radna chce rozliczać tutaj kolegę?”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Proszę Państwa, Rada nie jest sądem. Uważam, że ta sprawa, tak jak tu Państwo widzicie, ona ma bardzo duży też wymiar emocjonalny z obydwu stron i dlatego taki, a nie inny sposób zaproponowałam, żeby uniknąć tego. Oczywiście zgodnie z prawem to, że jest dwutorowo …”

Radna Joanna Szafrańska: „Ja przepraszam, Rada Gminy Narew jest upoważniona na mocy kodeksu postępowania administracyjnego do rozpatrzenia takiego wniosku i tu w tym momencie nie zgodzę się na przykład z Pani radnej opinią, że nie jest sądem. W tym momencie była, ona umożliwiła i miała prawny obowiązek należycie rozpatrzeć wniosek Pani Dyrektor, czego w mojej ocenie nie zrobiła.”

Radna Wiera Dudzicz: „A w ocenie pozostałych radnych zrobiła. Bo była większość, taka demokracja.”

Radna Joanna Szafrańska: „Dlatego ja chciałam zapytać, ponieważ uzasadnienie jest lakoniczne, radnego Ostaszewskiego co skłoniło, żeby przypomniał.”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Proszę Państwa, Rada na pewno ma obowiązek odmówienia wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy, jeżeli zarzuty pracodawcy dotyczą pracy w Radzie. Więc tutaj Rada na ostatniej sesji została przeze mnie poinformowana, że te zarzuty, które ewentualnie dotyczyłyby Pani pracy i które były ujęte we wniosku Pani Dyrektor, one nie powinny być brane pod uwagę. Natomiast, jeżeli chodzi o wszystkie zdarzenia nie obejmujące pracy w Radzie, a związane typowo z pracą w danej jednostce, więc tu Rada nie ma jakiś wytycznych wprost w sprawach, które by określały jak postąpić. Po prostu Rada to ocenia według uznania w granicach prawa, oczywiście w ten sposób kiedy pracownika można zwolnić z pracy. Wiadomo, że to są rzeczy uznaniowe i w ramach uznania poprzednia Rada podjęła taką, czy inną decyzję i po to jest droga sądowa, żeby organ bezstronny rozstrzygnął czy Rada miała rację czy nie. I z tego powodu jest taki sposób załatwienia jakby proceduralnej tej sprawy w postaci pełnomocnictwa.”

Radna Joanna Szafrańska: „Tylko, że Rada, jak cały czas podkreślam, wymagane jest po prostu uzasadnienie dokładne, a nie lakoniczne jakieś, bo my nie wiemy po prostu co Rada wzięła pod uwagę zezwalając na rozwiązanie tego stosunku pracy ze mną. Dziękuję.”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Sąd to oceni.”

Radna Joanna Szafrańska: „Tylko, że to będzie sprawa długa, kosztowna i nieprzyjemna.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Moje zdanie jest takie, że Rada tu nie ma żadnych instrumentów.”

Radny Witold Bubnicki: „Czy możemy uniknąć tej sprawy sądowej?”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Nie.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Uważam, że Rada nie powinna zajmować się żadnymi skargami, rozpatrywaniem żadnych skarg. Od tego są sądy i proszę załatwiać to, nie zabierajmy im chleba, sędziom. Skoro do mnie wpłynął projekt takiej uchwały więc ja poddaję tę uchwałę pod głosowanie, a Państwo macie głos.”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Przepraszam bardzo, chciałam tu jeszcze powiedzieć, że Pani Radna tutaj w tej sprawie ma obowiązek wyłączyć się z głosowania.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk przeczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Wójtowi Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 3.

Uchwała Nr II/6/14 Rady Gminy Narew z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Wójtowi Gminy Narew stanowi załącznik Nr 9 do oryginału protokołu.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „I teraz kilka informacji. Pani Skarbnik ile Pani czasu potrzebuje na przygotowanie budżetu, gdyby w komisjach pojawiły się jakieś uwagi do tego projektu budżetu, który Pani nam dostarczyła?”

Skarbnik Halina Niesteruk: „Proszę Państwa, jeżeli będę uczestniczyła w komisjach to na bieżąco będziemy robili poprawki, ale Państwo pamiętajcie, żeby zrobić dodatkowe wydatki musicie Państwo znaleźć źródło pokrycia tych wydatków.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Jeśli posiedzenia komisji odbędą się do świąt, to wszystko będzie w porządku?”

Skarbnik Halina Niesteruk: „Tylko tak, każda komisja będzie co innego wnosiła, a to Wójt decyduje o tym czy to wprowadzić, czy to nie wprowadzić, a potem Rada zatwierdza to wszystko. Ja nie mogę uwag każdej komisji nanosić do budżetu, jeżeli Wójt się nie będzie zgadzał z tym. Musi być jakiś konsensus, żeby wszystko wprowadzić, będę się starała, pracuję cały czas.”

Radna Joanna Krystyna Szafrańska: „Czy dużo wniosków budżetowych wpłynęło?”

Skarbnik Halina Niesteruk: „Około 4 wniosków budżetowych, ale ponieważ muszę przyznać, że ja ten budżet konstruowałam sama, ponieważ nasz Komisarz nie bardzo zabierał głos w tej sprawie. On mówił „że ja tu jestem tylko chwilę”.”

Radny Roman Ostapczuk: „Ale podpisał.”

Skarbnik Halina Niesteruk: „Tak, jak najbardziej podpisał, on na bieżąco był informowany, ale nie udzielał rad, porad i tak dalej. Powiedział, że Pani się zna na tym i proszę robić. Wzięłam pod uwagę tylko to co konieczne, co mamy podpisane umowy, ale części nie wzięłam. Na przykład nie wzięłam ulicy Ogrodowej, gdzie dostaliśmy pieniądze ze „schetynówki”, ale to jest ponad 1 500 000 zł. Nie klaszczcie Państwo. A skąd mamy połowę wziąć tego?”

Radna Joanna Szafrańska: „Czyli ile trzeba dołożyć z własnych?”

Skarbnik Halina Niesteruk: „Drugie tyle, około 900 tys. zł.”

Radny Piotr Paweł Lewczuk: „W sprawie tego budżetu, bo Pani mówi, że sama ten budżet zrobiła. Nie wiem, tamta Rada zrzucała te ulice Mickiewicza, a tu się znalazło 100 tys. zł i to jeszcze własnych środków na tą drogę tu do hotelu.”

Skarbnik Halina Niesteruk: „Bo ona była w tym roku robiona. Miała być robiona w tym roku dokumentacja, ale ta droga kosztuje 400 tys. zł.”

Radny Piotr Paweł Lewczuk: „Ale w tym roku miała być robiona Ogrodowa i to była ze „schetynówki”.

Skarbnik Halina Niesteruk: „Nie. Na Ogrodową ze „schetynówki” dostaliśmy dopiero na jesieni pieniądze. Ja myślę, że to na komisjach będziemy wyjaśniać.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Mam tylko taką prośbę do przewodniczących komisji, żeby w ciągu dwóch tygodni zwołali oni posiedzenia tych komisji i skontaktowali się z Panią Skarbnik i z Panem Wójtem, żeby oni w tym czasie byli, właśnie żeby uczestniczyli w tej komisji, żeby wszystkie Wasze wątpliwości były na bieżąco wyjaśniane.”

Radna Joanna Szafrańska: „To może wspólne posiedzenie komisji?”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Nie, wspólne nie, bałagan będzie. Posiedzenia komisji oddzielnie. Czy na to zgadzacie się, na moją propozycję? Odpowiada to Wam?”

Skarbnik Halina Niesteruk: „Ja sądzę, że na każdej komisji Wójt będzie wiedział czy coś takiego da radę zrobić, czy znajdziemy środki, także to na bieżąco będzie.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „Dziękuję bardzo. Jeszcze gwoli wyjaśnienia chciałam jeszcze przypomnieć odnośnie tych zeznań majątkowych. Radni mają obowiązek w ciągu miesiąca złożyć i w dwóch egzemplarzach.”

Radna powiatowa Agnieszka Jarmocik: „Chciałabym na początku wszystkim mieszkańcom podziękować za dokonanie wyboru mnie na radną. W dniu 1 grudnia złożyłam ślubowanie, także odbyła się I sesja Rady Powiatu, w której uczestniczyło 17 radnych. W czasie sesji wybraliśmy właśnie prezydium i zarząd, pozwolę sobie przeczytać. Przewodniczącym Rady został Pan Jan Lech Michalak, Wiceprzewodniczącymi zostali Pan Jarosław Gierasimiuk i Pan Andrzej Szwarc. Również Radni wybrali Zarząd i tutaj funkcję Starosty Hajnowskiego otrzymał Pan Mirosław Romaniuk, Wicestarostą została Pani Halina Surel. Zostali wybrani również pozostali członkowie zarządu i tutaj mamy Pan Mirosław Urbański, Pani Joanna Kojło i Agnieszka Jarmocik. Chciałabym w tym momencie serdecznie podziękować i życzyć wszystkim, sobie przede wszystkim, owocnej współpracy z sołtysami, mieszkańcami, Radą i Wójtem na rzecz naszego powiatu, przede wszystkim na rzecz naszej gminy. Tak już powiem, że uzyskałam informację, że tak się złożyło, że w projekcie budżetu powiatu na 2015 rok nie mamy złożonego żadnego wniosku na drogę powiatową z Gminy Narew. Jako radna byłam zaskoczona.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „To my możemy być zaskoczeni.”

Radny Piotr Paweł Lewczuk: „Jak widzimy zbliża się zima, już jest i chodzi mi w sprawie tego odśnieżania. Czy to będzie podzielone jakoś na takie obręby, okręgi. Tak żeby ja jako radny czy sołtys miał numer telefonu do tego pracownika, żebym nie musiał dzwonić do Wójta czy do pracowników w niedzielę, bo gmina jest zamknięta, żeby tak podzielić, żeby każdy miał z radnych, sołtysów.”

Wójta Andrzej Pleskowicz: „Miejmy nadzieję, że zima będzie łaskawa dla naszej gminy. Pragnę przypomnieć tylko, że w ubiegłym roku 3 najniższe oferty po przetargu za 9 dni zapłaciliśmy bez paru groszy około 50 tys. zł. W tym roku zakupiliśmy nowy ciągnik, także spróbujemy, żeby nasz sprzęt pracował maksymalnie nie korzystając z przetargu. Jest to podyktowane możliwością, gdyż mamy pracowników interwencyjnych w tym roku. Ja w ubiegłym roku chcąc nie chcąc musiałem zapłacić karę za godziny pracy kierowców, także mamy doświadczenie w tym roku i zrobimy wszystko, żeby nie korzystać z zewnątrz. Tutaj Panie Pawle będą telefony i oczywiście do mnie telefon, do Pana Stanisława, do kierowców, będziemy cały czas dyspozycyjni. Ja to będę osobiście nadzorować, także miejmy nadzieję, że wzorem lat ubiegłych temat będzie rozwiązany. Szanowni Państwo bardzo proszę, spadnie 10 - 15 cm i przeważnie ludzie, którzy przyjeżdżają odwiedzać rodziców, bliskich, już jest awantura, media są wzywane. Przypominam, że mamy obowiązek od ustania opadów 24 godziny ruszyć z odśnieżaniem. Oczywiście robimy to znacznie wcześniej, gdyż średnia wieku na wsiach jest bardzo duża. Nie daj Boże nie dojechałaby karetka pogotowia do starszego człowieka, który będzie wzywał pomocy, jak również gospodarka śmieciowa. Drogi muszą być odśnieżone ze względu na odbiór śmieci. I tutaj zrobimy wszystko, żeby maksymalnie wykorzystać nasz sprzęt, żeby nie angażować osoby z zewnątrz kosztem budżetu. Jeszcze jedno zdanie odnośnie „schetynówki”. 20 grudnia ma minister podpisać porozumienie między Wojewodą Podlaskim, a właśnie ministerstwem, czyli poczekajmy na potwierdzenie na piśmie. Byłem w ubiegłym tygodniu w Urzędzie Wojewódzkim. Nasz wniosek jest na 15 miejscu, bardzo wysoko został oceniony, bo ponad 70 gmin i zapewniono mnie, że będzie do realizacji w I etapie. Dofinansowanie jest rzędu 877 tys. zł, podobny jest wkład nasz. Minęło co prawda 6 miesięcy od kosztorysu inwestorskiego, ale może być taka sytuacja jak ogłosimy przetarg w grudniu, w styczniu, wówczas firmy drogowe jest ogromy popyt na inwestycje. Często zdarza się tak, że rozstrzygnięcie po przetargu jest niższe znacznie, niż nasz kosztorys inwestorski. Ale mam nadzieję, że nie będzie takiej sytuacji jak w przypadku modernizacji oczyszczalni, gdzie przypomnę Państwu mamy podpisaną umowę na 600 tys. zł z Marszałkiem na montaż urządzeń energooszczędnych, gdzie kosztorys inwestorski był tak zrobiony, że wszystkie oferty które wpłynęły były powyżej kosztorysu inwestorskiego. Oczywiście kosztorys inwestorski robiła firma, która robiła dokumentację. Tutaj gdzieś tkwił błąd, brak konsultacji ludzi, którzy tym się zajmowali z wykonawcami. Także są tego typu sytuacje. Miejmy nadzieję, że w przypadku Ogrodowej, przypominam, że ona jest będzie w standardzie ulicy Mickiewicza, z tym że chodnik będzie tylko w części od posesji Pani A. N. do drogi wojewódzkiej, gdyż od Pana K. w stronę CPN-u nie ma jeszcze kanalizacji i nie ma sensu robić chodnika no i kwestia tych ogrodów. Tu ja podjąłem decyzję po konsultacji z fachowcami, z projektantami, że w tych miejscach będzie krawężnik najazdowy, bo jeżeli ktoś zażyczy sobie orać te ogrody i wjeżdżać ciągnikiem i tak dalej, to nam te chodniki zdewastuje. Czyli generalnie z odwodnieniem częściowym projekt zrobiony, myślę że maksymalnie jak na tą chwilę można, ale z uwzględnieniem perspektywy tych gruntów, tych ogrodów, które są tutaj od tej podkowy, od Leśnej w stronę Narwi, również tych ogrodów, które są od ulicy Mickiewicza i Ogrodowej, tam jest kilku właścicieli.”

Radna Tamara Leszczyńska: „Mam takie pytanie, w tym roku było raz odśnieżane, prawda. Kto dba o kilometrówki dla tych co odśnieżają? Kto dba? Dzwoniłam do Pana sołtysa z Białek, dzwoniłam do Pani sołtysowej z Ancut, rozmawiałam z Panem Wójtem, więc wtedy kiedy był śnieg nie było odśnieżane, na drugi dzień płynęła woda, odśnieżarka jechała, a ona wcale niepotrzebna była, bo sama woda była na ulicy. Jeżeli my oszczędzamy w gminie to w jaki sposób mamy kontrolować tego, który nam to robi.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Słusznie Pani Tamaro, ale ja bardzo proszę o rozsądek, o te telefony. Na wstępnie wspomniałem, że dosłownie spada kilka centymetrów i jeden dzwoni, że jeszcze nie ma potrzeby, jeszcze jest możliwość, a inny na oponach letnich i się awanturuje, że jeżeli będzie wypadek to założy sprawę sądową pod tytułem odszkodowania dla gminy, gdzie nie zostało odśnieżone. Bardzo Państwa proszę.”

Radna Tamara Leszczyńska: „Niech zmieni na zimowe opony.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Oczywiście, ale niestety. Dzwoni do Pana Korobkiewicza mieszkaniec naszej gminy, czy też przyjezdny tak jak wspomniałem do rodziny, no i się robi awantura z tego dlaczego nie jest odśnieżane, więc dla świętego spokoju, co się odbija negatywnie na budżecie naszej gminy, jedzie sprzęt bezproduktywny.”

Radny Roman Ostapczuk: „Właśnie może Pan Korobkiewicz sprawdzi najpierw, gdzie jest co możliwe. Chyba komuś to wchodzi do kompetencji i powinien tymi rzeczami się zajmować, żeby gminy nie naciągać na takie dodatkowe koszty.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Oczywiście, skupimy się, a Państwa bardzo proszę o wyrozumiałość, jeżeli będą bezzasadne skargi do odśnieżania, żeby Państwo stali po stronie budżetu gminy. Oczywiście nie kosztem bezpieczeństwa naszych mieszkańców i użytkowników drogi.”

Radny Witold Bubnicki: „A jak jest z chodnikami? Kto odśnieżania w Narwi chodniki?”

Sołtys wsi Doratynka: „Tutaj takie pytanie było, że nie ma wniosków o dofinansowanie. Może ktoś się wypowie na ten temat.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Na komisjach, czy na najbliższej sesji, ale wolałbym na komisjach, w moich materiałach z którymi spotykałem mieszkańca mamy i oby wynik przez następne 4 lata nie był gorszy. Mamy około 11 mln inwestycji z tego 5 300 000 pozyskanych z zewnątrz także jest 50 na 50. Generalnie przebiła nas Gmina Narewka, ale Gmina Narewka ma ponad dwukrotnie większe zadłużenie. Pani Skarbnik przekazała poziom naszego zadłużenia i poziom Narewki, a pozostałe gminy, jeżeli chodzi o ilość inwestycji, a także pozyskania przebiliśmy zdecydowanie. Oczywiście tamte gminy mają mniejszy budżet, ale ja analizowałem to pod kątem poziomu zadłużenia, ilości inwestycji, ilości pozyskanych środków, a także liczby mieszkańców.”

Radny Roman Ostapczuk: „Wrócę do słów Pana Wójta, jeżeli można. Więc oglądając budżet tutaj siedzącej koło mnie Pani Skarbnik, co z tego wynika. Nie ma nigdzie wspomnienia o dokumentacji na przyszłe lata, o robieniu, drogach. Te inwestycje, które zostały jak gdyby nakreślone na przyszły rok są wszystkie skupione w Narwi. Nawet tak jak wspomniałem, nie ma wspomnienia o tym, że jakąkolwiek dokumentację będziemy robić w tym roku, nie mówię o drogach, bo to już jak gdyby samo przez się rozumie, że nastąpi po.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Panie Romanie już odpowiadam na te pytanie. Generalnie po 17 czerwca, po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego nie miałem na wiele rzeczy wpływu. Niemniej jednak jestem przeciwny robieniu dokumentacji na zaś. Szanowni Państwo, jeżeli Rada podejmie uchwałę, proszę bardzo robimy drogę dojazdową do miejscowości Lachy, żwirówkę, szybciutko robimy dokumentację i działamy. Z różnych przyczyn zostało po poprzednich samorządach kilkanaście dokumentacji, na co poszły niemałe pieniążki. Na część Rada Gminy nie miała wpływu, posłużę się takim przykładem. Był nakaz ze strony Urzędu Marszałkowskiego doprowadzenia do naszego składowiska odpadów wodociągu, linii energetycznej poprzez rozprowadzenie szafki i tak dalej oraz boksów. Rok później już rozporządzenie ministerialne zakazało nam użytkowania tegoż obiektu, a dokumentacje zostały. Jak również zostało bodajże 12 dokumentacji, utraciły moc pewne dokumenty na oświetlenie uliczne.”

Radna Zenaida Iwaniuk: „Przepraszam, a ile czasu ważna jest dokumentacja?”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Dokumentacja jest ważna 2 lata, o ile pobierze się dziennik budowy i jakby wstępnie wytyczy się, jakieś ruchy się zrobi celem, żeby nadać bieg realizacji. Ale jeżeli wnioskujemy na dofinansowanie, a dokumentacja jakaś została stara i wszczęcie było tej działalności załóżmy administracyjnej, budowlanej, już nie możemy wnioskować o zwrot części na tą dokumentację. Bardzo bym prosił Państwa, jeżeli Państwo podejmiecie jakiekolwiek kroki inwestycyjne, podejmiecie uchwałę, ja z mojej strony szybciutko organizuję przetarg na dokumentację i żeby to zostało zrealizowane, żeby nie zostawiać stert tych bardzo finansochłonnych papierów bezużytecznie leżących w szafie. Panie Romku, ja przygotuję analizę. Jeżeli chodzi oczywiście, tutaj ta inwestycja w Narwi Mickiewicza – Żeromskiego – Białowieska 2 900 000 tys. zł kosztowało, ale zdecydowanie więcej inwestycji w minionej kadencji było zrobionych na wsiach. Były to różne inwestycje, ale zdecydowanie więcej, jeżeli chodzi ilościowo. Ja przygotuję, w tych moich materiałach, które ja przedstawiałem to ewidentnie było. Miejscowość, dofinansowanie i koszt ogólny. Szanowni Państwo, bardzo bym prosił nie rwać tej koszuli budżetowej na strzępy.”

Radny Roman Ostapczuk: „Czy mam rozumieć, że tutaj ujęto w budżecie, tu na przykład na 2015 rok zatrudnienie czterech pracowników interwencyjnych. Czy są to pracownicy o których Pan wspomniał dodatkowo, będą do odśnieżania? Na 10 miesięcy czterech pracowników interwencyjnych.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Nie tylko. Ja ze sobą zabieram, tutaj złożyłem propozycje dla koleżanki Magdy, zabieram ze sobą swój etat i 75% Ś.P. Pana Piotra Pawłowskiego. Na te stanowiska nie będzie nikt zatrudniony na umowę o pracę stałą. Jest taka furtka, tutaj Sekretarz jest kompetentny, w kwestii za najniższe wynagrodzenie osoba ta będzie prowadzić tak zwaną papierologię. Część merytoryczną będę nadzorował osobiście i z tego tytułu zapewniam Państwa zostaną pieniądze rzędu utwardzania drogi w jednej miejscowości. Ale będziemy rozmawiać o tym na komisjach. Spadły na nas inne nieszczęścia przeróżne, bardzo finansochłonne, z tytułu osiedlenia się jednej z rodzin w miejscowości Rohozy i tak dalej i tak dalej. Także tutaj ten budżet musi być elastyczny i bardzo proszę o realia. O realia takie, że jeżeli coś uchwalimy szybciutko realizujemy. Jeżeli jakiekolwiek będę widział oszczędności, gdziekolwiek, automatycznie będę informować Panią Przewodniczącą i Państwa.”

Radny Adam Ostaszewski: „Mam pytanie w sprawie środków unijnych. Czy ktoś jest u nas tutaj kompetentny?”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Jeżeli chodzi o informacje do środków unijnych kompetentny jest Wójt, kompetentny jest Sekretarz. Kompetentny Andrzej Rusaczyk tym się zajmował. Jest na stronach internetowych automatycznie informacja, przychodzą informacje pisemne o zapotrzebowanie. Ja przykładowo przed 17 czerwca ubiegłego roku złożyłem do Marszałka zapotrzebowanie na 3 mln zł na termomodernizację szkoły. Między innymi. Oczywiście spotykałem się z mieszkańcami, były zapytania o solary i tak dalej i tak dalej. My będziemy szukać tylko i wyłącznie pieniążków na ten budynek, który jest jeden w szkole, takie jest moje zdanie oraz drogi, drogi i jeszcze raz drogi. Mamy jeszcze Proszę Państwa obowiązek ustawowy skanalizowania gminy. Z tego co wiem nieoficjalnie, daj Boże żeby to nie weszło tak szybko, szykują się kary z tytułu ochrony środowiska za zbyt małe skanalizowanie naszej gminy. Oczywiście będziemy szli poprzez oczyszczalnie przydomowe, ale tutaj w miarę możliwości budżetowych.”

Radny Witold Bubnicki: „Na terenie gminy, w Narwi są szamba jeszcze i kanalizacja? Czy tak występują takie sytuacje?”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „No właśnie tu jest problem, że trzeba ten problem rozwiązać. Mówimy o Narwi Panie Witoldzie?”

Radny Witold Bubnicki: „Tak.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Mówimy o te zapytania, że ludzie nieuczciwie podłączają się, nie płacą za kanalizację, jak również nie korzystają z beczkowozu. Ja się zorientuję szybko na to jakie środki, jakie metody techniczne, żeby to sprawdzić i będziemy musieli to przeprowadzić, bo ten temat już się ciągnie od dłuższego czasu.”

Radna Halina Turbaczewska: „To bardzo łatwo wyłapać.”

Radny Witold Bubnicki: „Ale jest obowiązek, tak? Obowiązek jest korzystania z kanalizacji.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Jeżeli jest sieć kanalizacyjna jest obowiązek, chyba że możliwości techniczne nie pozwalają. Jednakże z tych około stu posesji nie podłączonych jest 30 posesji, że ludzie ci nie mają nawet łazienki w domu, czyli tu jeżeli chodzi o przymuszenie będzie problem.”

Radny Piotr Paweł Lewczuk: „Co Pan myśli na temat naszej wizytówki, czyli budynku Urzędu Gminy Narew? Przecież to tak nie może być, żeby ten tynk odpadał cały czas.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Szanowni Państwo oczywiście, że myślałem nad tym. Ten wniosek na termomodernizację dotyczy budynków użyteczności publicznej i jeżeli będzie tylko możliwości składania wniosków, oczywiście to będzie bardzo rozległy wniosek i my tego sami tutaj w urzędzie nie stworzymy, bo między innymi wchodzi w rachubę wymiana centralnego ogrzewania. Postaramy się zrobić wszystko, znaleźć furtkę wymiany instalacji elektrycznej, bo tutaj jest instalacja aluminiowa sprzed 60 lat i połączyć szkołę z termomodernizacją tego budynku. Zrobimy wszystko, żeby nie wyłożyć w 100% pieniążków z budżetu. Jeżeli będzie taka możliwość. Trudno, ten placek odpadający, a generalnie obszedłem cały budynek, nie wiem w jaki sposób to się przyparzyło. Czy w wyniku tej elewacji, czy też poprzednia firma, która to wykonywała zrobiła to tak jak zrobiła. Ale może być taka sytuacja, że w wyniku położenia tego akrylu po prostu ten tynk się odparzył i tutaj należy zrobić wszystko moim zdaniem, żeby skorzystać z tej termomodernizacji i z tych 75% z zewnątrz. Niech to troszeczkę, ja wiem że to będzie obskurnie wyglądać, że to rzuca się w oczy, ale proszę o wyrozumiałość i o cierpliwość.”

Sołtys wsi Tyniewicze Duże: „Chciałam prosić Wójta i Radę, żeby przeznaczyli jakieś pieniądze, żeby u nas zmienić instalację. Po tym pożarze to po prostu musi ona być zrobiona, bo innej nie ma opcji. To stoi tak jak stoi, bez światła, bez niczego.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Pani Ireno, już w tym kierunku zostały poczynione kroki. Pan Stanisław wie, kwestia tylko zakupu materiałów ponieważ zatrudniliśmy człowieka z uprawnieniami. Pan Jan Kiełbaszewski, który ma uprawnienia do wykonania takiej instalacji, także tylko kwestia zakupu materiałów, a to nie będzie aż taki znaczący koszt.”

Radny Michał Kozyrski: „Przepraszam, jeżeli to jest czas na różne sprawy to ja tak może tylko zaznaczę. Na pewno Panowie sołtysi wiecie, jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa poruszyć taki temat, ponieważ ostatnio nawet była taka sytuacja, że w miejscowości Paszkowszczyzna zapalił się dom, jest problem z dojazdami do różnych miejscowości. Moglibyśmy zainteresować się tym, gdzie są na przykład niestandardowe numery, np. często zabudowania są w różnych miejscach takich, że nie wiadomo gdzie jechać i wtedy dostajemy często zgłoszenia, czy karetka czy coś. Postawić oznaczenia na przykład przy głównej drodze. Przepraszam, ale widzę że tu różne sprawy się porusza, dlatego z tak prostą sprawą wyskakuję.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Panie Michale to już jest w trakcie, już znaczna część gminy została oznakowana wzorem Gminy Czyże, a bardzo słusznie, że zwróciłeś uwagę na ten temat. W ubiegłą sobotę byłem z mecenasem Młodzianowskim, z osobą pełniącą obowiązki wójta, w eskorcie Policji w Białkach. Panie i Panowie sołtysi, jeżeli są jacyś starsi ludzie bardzo proszę o sygnały do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Żeby nie powtórzyła się taka sytuacja, że kobieta w wieku 84 lat, groziło zamarznięcie i dosłownie przyjechał Pan mecenas Młodzianowski swoim samochodem i w eskorcie funkcjonariuszy Policji Powiatowej w Hajnówce musieliśmy tam do tej Pani się dobijać. Bardzo dziękuję dla Pana sołtysa z Białek za zainteresowanie. Oczywiście ci starsi ludzie, trzeba z nimi rozmawiać bardzo delikatnie, ostrożnie i tutaj wszelkiego typu sygnały, idzie zima, idą święta, żeby ci ludzie nie byli pozostawieni sami sobie. Bardzo proszę.”

Radna Natalia Siemienowicz: „To jeszcze ja się zapytam. Kwestia wodociągów i hydroforni w Iwankach. Chodzi mi o agregat prądotwórczy.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Ten zakup, bardzo bym prosił, musimy poszukać pieniążków na ten zakup. Jest w miejscowościach Iwanki, Waniewo, Rohozy skupisko dużych producentów mleka i przy takich anomaliach pogodowych jak mokry śnieg nie było prądu. Rozmawiałem z Panem prezesem Kłoskiem. Agregat taki kosztuje od 25 do 30 tys. zł i Pan Kłosek mi zapewnił, że sam montaż Wodociągi Podlaskie zrealizują. Przypominam Państwu, że właścicielem sieci wodociągowej i hydroforni jest Urząd Gminy w Narwi, a eksploatatorem są Wodociągi Podlaskie. Oddaliśmy im to do eksploatacji. Tutaj bardzo proszę, bo tu nie chodzi o 10 czy 20 litrów mleka w przypadku tych dużych gospodarstw. Generalnie studnie głębinowe powinny być, powinni rolnicy zadbać, nie mniej jednak skoro jest taka możliwość i potrzeba trzeba ten temat.”

Radny Roman Ostapczuk: „Podobny problem, ja nawiążę do Pani, mamy w Łosince. Miejscowość Koweła jest położona dużo wyżej od Łosinki i przy każdym wyłączeniu światła, tak jak Pani wspomniała, producenci mleka, a jest u nas ich też 3 dużych, którzy mają też swoje zbiorniki, no i mają wieczny problem. W Łosince ta woda jest, a już w we wsiach ościennych jej brakuje. To na podobnej zasadzie jak Pani wspomniała.”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Panie Romanie, Pani Natalio, po zakończeniu sesji przedzwonię do prezesa Kłoska, żeby szybciutko określił. Oczywiście te agregaty, moje takie zdanie, nie jakieś super, najwyższej jakości, ale one nie mają prawa być awaryjne, bo jeżeli nie będzie prądu i agregat będzie awaryjny to się mija z celem wyłożenie publicznych pieniążków. Jeszcze dzisiaj przedzwonię i poproszę, żeby skosztorysował ile to może kosztować i przedstawię Państwu na poszczególne komisje ile to może kosztować.”

Radna Zinaida Iwaniuk: „Panie Wójcie, ja chciałam się dowiedzieć ile Urzędu Gminy kosztuje eksploatacja wodociągów? Czy to jest miesięcznie, kwartalnie, jak my płacimy?”

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Eksploatacja? Pani Skarbnik jak to wygląda? My nie ponosimy kosztów generalnie.”

Skarbnik Halina Niesteruk: „My nie ponosimy kosztów, dodatkowo jeszcze uzyskujemy dochody z tego tytułu. Za każdy sprzedany metr sześcienny wody Wodociągi Podlaskie płacą nam 10 groszy i z tego tytułu możemy sobie odliczyć VAT od inwestycji wodociągowych. I dlatego utrzymujemy to. Rocznie to jest w granicach, żebym się nie pomyliła, ale około 20 tys. zł dostajemy z tytułu tych wodociągów.”

Radna Tamara Leszczyńska: „Bardzo przepraszam, ale mam taką sprawę. Znam Panią Anię i znam Panią Szafrańską, więc ja bym bardzo prosiła. My jesteśmy nową Radą, jest obecny w tej chwili Wójt. Było jak było, byłam na poprzedniej sesji, żeby nie powtarzały się te sytuację z poprzednich sesji, żeby Pan Wójt, bo mi się wydaje i tak więcej osobom, że Pani Ania i Pani Joanna potrafią się dogadać w obecności Wójta. Żeby nie były koszty pociągnięte z Urzędu Gminy, byłoby wszystkim nam przyjemnie się współpracowało. Moja opinia jest taka, nie wiem jak reszta Rady i reszta sołtysów. Korzystałam z biblioteki w Narwi, bo chodziłam na kurs z Panią Krysią i tak dalej i tak dalej. Biblioteka w Narwi jest przystosowana inaczej do sali konferencyjnej. Za późno zostałam zaproszona, bo były dzieciaki z Puchłów, Pani Joanna zaprosiła, byłam w sobotę, to były Mikołajki z Andrzejkami więc to co miałam w domu, pojechałam tam. Było ponad 20-ścioro, bo miałam 20 czekolad, jednej zabrakło mi więc Pani Joanna pożyczyła. Były tam dzieci, nie byłam długo byłam pół godziny, bo wiadomo to było za późno powiedziane, ale naprawdę te dzieciaki tam się chylą, tam była zabawa tam było wszystko. Proszę Rady, proszę sołtysów, naprawdę ja uważam, że Pani Ania jest osobą jako dyrektor całych tych świetlic, Łosinka i Trześcianka. Bardzo bym prosiła, żeby Pan Wójt wziął te dwie Panie, dogadajcie się, bo te sądy i ta opinia i te opisywanie w gazetach i w internetach naprawdę dla tego urzędu nie potrzebne.”

Radna Anna Jakoniuk: „ Przede wszystkim nie zamykajmy domów kultury na wsi, bo już wsie nasze wymierają i to co jest, to trzymajmy i budujmy jeszcze nowe.”

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk: „A teraz ponieważ my w tym składzie do świąt nie spotkamy się to chciałam wszystkim obchodzącym święta 25 grudnia złożyć serdeczne życzenia świąteczne. Spokoju, zdrowia, wzajemnego zrozumienia i doczekania przyszłego roku.”

Radna Anna Jakoniuk zaprosiła wszystkich do szkoły w imieniu Dyrektora i swoim na jasełka w wykonaniu klas III na 17 grudnia na godzinę 19.00.

Następnie Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego przekazał list gratulacyjny dla Pana Wójta w imieniu Zarządu Okręgu Podlaskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Dyrektor GBP Anna Andrzejuk-Sawicka zaprosiła na spotkanie autorskie z B. B. oraz prezentację II wydania książki „ Dolina znad Narwi i Swisłoczy” na 10 grudnia o godzinie 17.00 oraz koncert Ewy Alimowskiej.

Dyrektor NOK Agata Smoktunowicz zaprosiła wszystkich na spotkanie wigilijne, które ma się odbyć 19 grudnia o godzinie 17.00.

Wójt Andrzej Pleskowicz: „Szanowni Państwo, bardzo proszę, ja piastowałem stanowisko dyrektora ośrodka kultury przez 7 lat. Największe wynagrodzenie dla tych ludzi jest frekwencja, zwłaszcza obecność radnych, sołtysów. Ci ludzie chcą, żebyście Państwo na bieżąco oceniali ich wspaniałą pracę z naszą młodzieżą, także bardzo proszę o aktywne uczestnictwo.”

 

Ad. 6 Zamknięcie sesji

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zamknęła obrady o godz. 10.40.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik Nr 10 do oryginału protokołu.

Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik Nr 11 do oryginału protokołu.

 

Protokolant:

Magdalena Snarska

Przewodnicząca Rady

Walentyna Timofiejuk

ZAŁĄCZNIKI: