Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości Gady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy (zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym):
- Uchwalanie Statutu Gminy.
- Ustalenie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działalności, przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.
- Powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Wójta.
- Uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu, podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium wójtowi z tego tytułu.
- Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
- Uchwalanie programów gospodarczych.
- Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki.
- Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat określonych w ustawach.
- Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) Określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności za zgodą Rady Gminy,
b) Emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,
c) Zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) Ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,
e) Zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,
f) Tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni, rozwiązywania i występowania z nich,
g) Określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,
h) Tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) Ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym. - Określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania.
- Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej.
- Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku.
- Podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych.
- Podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników.
- Nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
- Stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.
Ustawowy skład Rady Gminy Narew wynosi 15 radnych.
Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
Do wewnętrznych organów Rady należą:
- Przewodniczący
- Wiceprzewodniczący
- Komisja Rewizyjna
- komisje stałe, wymienione w Statucie
- doraźne komisje do określonych zadań
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady. Na stanowisku obsługi Rady Gminy założono następujące rejestry:
- Rejestr uchwał
- Rejestr zapytań i interpelacji radnych
- Rejestr wniosków komisji stałych
- Rejestr przepisów gminnych